torsdag 15 augusti 2013

Hemresan

För drygt en vecka sen så lämnade jag alltså Australien. Det tog 28 timmar inklusive stopptid i tre städer på olika håll i världen för att så småningom landa på Landvetter i Göteborg. Klockan 11.10 for jag iväg från Adelaide, men jag var inte ute ur Australien riktigt än. Första stoppet var nämligen i Melbourne och var helt oväntat då det inte stått någonstans att vi skulle flyga dit först och det var fler än jag som var förvirrade. Trodde nästan för en sekund att jag hamnat på fel plan. Men så där fick jag vänta i runt en timme innan det bar av mot Hong Kong. Runt åtta timmar tog det, men det kunde lika gärna ha varit en livstid. Hade visserligen två-tre säten för mig själv i mitten, men det var kallt och huvudvärk och halsont började kännas allt mer och mer och så var det även grymt tråkigt.. Lyckades i alla fall se tre filmer, även om jag bara ville sova bort tråkigheten, men ICKE! Var ju tvungen att anpassa mig till svensk tid, vilket innebar att jag planerade att hålla mig vaken till Hong Kong och beyond, alltså cirka 20 timmar i sträck (efter att ha gått upp klockan sex och inte ha sovit jättelänge innan dess...).

En av två måltider på första flyget. Kycklinggrejs med ris. Helt ok.
Kom i alla fall fram till Hong Kong med alla delar på plats, även om jag var rädd att huvudet skulle sprängas vilken sekund som helst. Jag lyckades trots detta hitta min gate i den vääldigt lååånga och monotona flygplatsen och jag tittade till och med lite i affärer för att fördriva de tre timmarna jag hade här.

Hong Kong
Svårt att veta vart man ska? Inte om det står på engelska nästa sekund.
Lite fina huvudbonader
Det var en lååång flygplats
Klockan 00.25 avgick Finnair-planet (tidigare Cathay) mot Helsingfors. Det fanns mycket mindre plats den här gången, men på nåt krampaktigt, krångligt och väldigt ihopknycklat sätt lyckades jag ändå somna, om än bara en-två timmar i taget. Totalt blev det kanske 5-6 timmars sömn vilket jag är väldigt nöjd med. Fick (äcklig) frukost klockan tre på morgonen svensk tid och sen såg jag på tv och sen var vi väl i princip framme. Tio över sex landade vi i Helsingfors. Jag kände igen mig! Och det fanns svenskar! Och jag ville definitivt inte prata svenska! Usch. Kändes som om jag skulle förlora allt australiskt som jag kanske plockat upp i språk och person bara jag yttrade ett svenskt ord. Men jag var snäll nog att erbjuda min plats på bussen till en mamma med barn och så var det kört.

Mot Göteborg och en och en halv timme senare var jag där. I Göteborg. Hemma! I princip. Och mina föräldrar satt och drack kaffe när jag kom. men de var snabbt ur stolarna och kramades, (grät), och tog kort. Snart satt jag också runt kaffebordet. Precis vad jag behövde. Och sen åkte vi hem, till Lidköping, och åt lax med färskpotatis och romsås. Och det var det. Hemma.

Laxlunchen
Allt är ganska vanligt, normalt och i stort sett oförändrat. Så det känns inte jättekonstigt att komma tillbaka. Det är liksom bara.. jaha. Fast jag har ju förändrats. Till det bättre skulle jag säga, så jag ser saker lite annorlunda. Vilket är bättre. Jag håller dock kvar vid mycket australiskt. Det går till exempel alltid nåt australiskt på tv har jag upptäckt (som typ Masterchef, Bondi vet, Biggest Loser, mm), jag streamar radio (just nu morgonradio...) och jag har t.o.m. laddat ner en AFL-app för att hålla mig uppdaterad om hur footyn går! Och ja, jag har kontakt med Regan.

Vad har jag gjort under den här veckan som gått då? Jo, jag har städat upp mig och klippt håret och köpt nya jeans. Vi har haft välkommen-hem-fest med familj och vänner vilket var väldigt trevligt. Jag har grillat och sen gått ut och upplevt Lidköpings nattliv igen, vilket också var trevligt. Jag har varit i Göteborg och sett min nya lägenhet och även vart på Ikea för att handla diverse möbler för nyss nämnda lägenhet. Och idag har jag varit i Skövde för att köpa skor. Och till helgen ska jag till vår sommarstuga och fiska kräftor och hälsa på familjen och sen börjar nollningen för Göteborgs universitet och då bär det av till Göteborg, vilket kommer bli min nya hemstad för de närmaste tre åren. Busy, busy, busy!

Jag fick presenter som välkommen hem! Tack så hemskt mycket! :)
Mitt blivande vardagsrum :)
Jag måste för övrigt konvertera alla priser till dollar för att förstå hur mycket det är.. Allt verkar så himla dyrt! Men att köra på rätt (eller..?) sida vägen går som en dans!

OCH detta kanske känns som nåt slags avslut. Men det är det inte. Tror jag inte.. Nej det är det inte, jag kommer nog skriva lite till. Jag kan alltid skriva lite till ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar