fredag 16 december 2011

Färdigjobbat!

Igår gjorde vi vår sista jobbdag för SARDI (som står för South Australian Research and Development Institute för den som undrar)! Tidigare än planerat, men det gör inte så mycket. Nu har vi tid att göra annat, vad nu det ska vara.. Plånboken har i alla fall fått lite påfyllning, även om jag fick lida pga min födelsedag, då man fick mindre betalt ju yngre man var. Cattis fick alltså mer betalt än mig.. orättvist, hmpf! :P Nä, nu ska vi inte vara sådana, jag är glad! Det är snart jul, vi har en familj att fira den med och ja, tillvaron är ganska bra! Det enda negativa är att jag haft lite förkylningskänningar den senaste veckan, men det har inte stoppat mig något vidare. Jag blir ju aldrig sjuk (vilket jag inte varit nu heller)! ;)
      I helgen börjar förberedelserna för julen här i huset. Julgran ska införskaffas, pynt upp, jag och Cattis ska nog ta en sväng till IKEA, osv. Det känns konstigt att det är jul snart. Jag har inga vidare julkänslor alls.. Det är mer som en liten kuriositet som pågår och som jag står utanför och tittar på, då jag inte riktigt deltar i det hela på samma sätt som vanligt.. Jag vet inte.. Det är iaf julerbjudanden och -reklam på tv:n, rosetter och pynt utanför vissa hus, renhorn (mjukdjurs-style) och glitter på vissa bilar (!) och lite annat juligt här och där. Lite roligt: åkte förbi ett träd häromdagen och tänkte att de visst hade pyntat det med nåt rött, tills jag inser ganska snabbt att det ju är blommor i trädet! ”Facepalm” på den som döttrarna i huset skulle säga!

"Holland House" vid forskningscentret i Turretfield. Fint!
Utsikt från Turretfield.

Tagit från bilen när vi åkte genom the Hills i onsdags. Vin!
Vill bara säga också att landskapet häromkring är väldigt annorlunda jämfört med WA. Det är kulligt, grönt, fälten är mindre och det är inte bara vete som odlas. Vi har åkt igenom Adelaide Hills ett par gånger (kullar som ligger öster om staden) och Barossa Valley (där allt vin odlas) och det är verkligen helt annorlunda och jättefint! Vingårdar, kullar, lummiga träd, boskap, llamor (!) och små tyskinspirerade, pittoreska byar (många tyskar immigrerade tydligen hit under 1800-talet). Mysigt!
      Jag tycker även att det är så häftigt att faktiskt vara här, vid Barossa Valley, där så mycket vin görs och som man kan hitta hemma och som det t.o.m. går reklam om på tv:n, t.ex. ”Jacob's Creek”. Den där vingården jag åkte förbi igår kanske har tillverkat det vinet som ligger i pappas vinställ eller som mamma har i sin box (:P), t.ex! Jag får en sån där ”uppenbarelse” igen att jag är i Australien, jag är inte hemma! Det känns kul också att nu ser vi en annan del av Australien, från Västra Australiens vidsträckta platta veteslätter till Södra Australiens mer kulliga gröna vinlandskap (iaf här nere runt Adelaide). Vi upplever ju faktiskt saker! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar