söndag 11 december 2011

SARDI

Så, nu har vi börjat jobba! Vi började i måndags. Det var en ganska soft dag, då vi fyllde i papper hela förmiddagen och sen introducerades vi i vårt första uppdrag på eftermiddagen. Uppdraget var att ta en påse (i papper...) och sen samla ihop 100-250 (oftast, antalet står på påsen) havre”ax” (heter det så med havre?) från ett ”försök”, som bestod av fem stycken plots från samma range (fem olika rader) och lägga i nyss nämnda påse. Knepigt att förklara, men det är så noga jag kan. Man skulle välja sjukdomsfria exemplar och så kunde det även finnas andra kritierier, såsom höjd. Detta för att dessa hopsamlade ”ax” (Cattis kallar det vippor tydligen...) senare ska sås och bli nästa steg i utväljningsprocessen för att hitta den allra bästa havresorten! På torsdagen fick vi stifta vår första bekantskap med detta nästa steg, vilket kommer vara vår närmsta vän ända fram till jul nu. Då var vi klara med ”the pannicle selection” som det första hette och nu skulle vi alltså skörda förra årets utvalda ”ax” som såtts i rader på ett stort fält. Detta gör vi för hand med en slags knivar som kallas ”sickles” och ser lite ”tusenoch en natt”- eller ”Ali Baba & de 40 rövarna”-inspirerade ut, med sitt böjda blad. En grupp (som jag var med i i torsdags) skär allstå av en planta med havre och binder ett gummiband och ett litet kuvert runt ”kärven”. Sen kommer några andra efteråt och samlar ihop ”kärvarna” och kör bort dem till teamet som jobbar vid ”threshern” som separerar havrekornen från halmen och så läggs dessa i kuvertet som kom med ”kärven”. Det var hela processen! Detta ska vi som sagt göra nu fram till jul, det är den deadline de siktar på iaf. Fältet är väldigt likt de som Kalyx hade, med massor av plots, och det finns t.o.m ett ”machineharvest-team” som skördar med likadana tröskor som Kalyx (fast två är blåa istället för gröna)! Så vi känner verkligen igen oss!
     Teamet vi jobbar med består av nio 15-18-åriga killar från Adelaide och Barossa Valley. Helt plötsligt är man bland de äldsta från att ha varit yngst och umgåtts med äldre en tid nu! Många känner varandra sen innan och flera har jobbat där tidigare somrar. Jag har inte lärt mig allas namn än, de heter alla sådana där vanliga engelska namn allihop! Men några har fastnat i alla fall! Jag får lyssna noga vad de kallar varandra nu på måndag.. :P
     Det är varmt på fältet, speciellt eftersom vi måste ha långbyxor (och hatt) och jag har bara mina svarta, tighta jeans... Bär runt på en 2,25 l flaska med vatten ochd et är mitt mål att dricka upp den varje dag. Jag har lyckats två av tre hittills. När vi jobbade med Kalyx så fick jag ibland kramp i benen på natten/morgonen och jag fick sedan veta att det kunde bero vätskebrist. Det är jätteobehagligt, så jag har något som motiverar mig till att dricka upp!
     Det är för övrigt inte så mycket flugor här, det gillar vi starkt!

Tittut! En rovfågel som man ganska ofta kan se sitta på boardwalken och som man kan komma väldigt nära! Detta är bara en liten bit från där vi bor och ni kan se en del av utsikten vi har, fast vi har rakt ut mot havet.. Amazing!
I fredags var vi lediga och då gick vi vilse bland gatorna här på väg till Woolwhorts och jag blev sur och sen var vi en sväng på det stora köpcentret ”Westfield Marion”, eller nåt, i Oaklands för att reka inför lördagen, då vi tänkte åka dit för en närmare titt. Och så blev det. Lördagen spenderades i otaliga affärer och jag kom hem med en underbar slapp grå tunika (slapp tunika stod faktiskt på min ”ska köpa”-lista!) och ett läppglans (tro det eller ej.. det var billigt.. och snyggt :) Big W <3).
Vi höres!

1 kommentar: