fredag 30 december 2011

Bloody tourist!

Ok, flera högtidsdagar senare och ett antal ganska händelserik vanliga dagar så är jag tillbaka igen. Vi kör på i kronologisk ordning:



I söndags var det juldagen och den började med att vi gick upp och hade julklappsöppning. Vi fick också julklappar, vi hade t.o.m. fått en egen strumpa över eldstaden fylld med godis! Vi fick en biobiljett var, varsin kängurunyckelring och varsitt bokmärke! Så gulligt! Vi lämnade även över vår present, korgen med godis och vinhelt . Det blev nog uppskattat :)
     Jullunchen sa de skulle vara vid klockan två, men det blev inte förrän vid fyra. Så vi var rätt hungriga då, med tanke på att ”frukosten” hade bestått av choklad, lite kakor (och en müeslibar faktiskt!). ”Lunchen” var väl inte heller nåt att tala om. I alla fall, till mat var det kalkon, kalkon fyllning (nån brödblandning), gröna bönor, sås och mosad sötpotatis med smälta marshmallows på (!). Det sistnämnda var väldigt sött, men tog man lite med det andra var det gott! Till efterätt var det körsbärspaj med utsökt vaniljglass. Mums! Sen var väl julen i princip slut.
     Kan väl även berätta att vi natten innan faktiskt satt och såg på Kalle Anka på Youtube. Tänkte streama live först men SVT Play ville inte gå med på det (hur har de tänkt att alla utlandssvenskar ska kunna se Kalle när man måste vara i Sverige för att kunna se?!? :P). Satt uppe till ca kl halv två. I Abbys rum. Stackars henne! :P


Amerikansk fotboll i bakgrunden
Vår present.

Mina/våra presenter. Marcus fick välja vem som skulle ha vilket bokmärke. Cattis blev djävulen, jag wombaten. Jag är nöjd. :)
Matbordet.
Min tallrik.
Dagen efter, i måndags, bestämde vi oss för att göra lite hardcore-touristing i stan. Vi hade med oss min Berlitz-guidebok och så bockade vi av sevärdheter en efter en. Vi fick inte med alla, vi orkade inte, men många. Vi såg bl.a. parlamentshuset, andra ”governmenthouses”, krigsmonument, mängder av statyer av olika gubbar, stadsbiblioteket, University of Adelaide, The Holy Anglican Church, Konstmuséet (gick inte in där då dock), Migrationsmuséet (inte där heller.. gäsp?) och så var vi inne i Mueseum of South Australia och såg utställningar om lite allt möjligt. Gamla Egypten, Europas djurliv, valar och delfiner, aboriginkultur, söderhavskulturer, SA:s djurliv, nån utforskare som hette Mawson, mineraler och meteroiter, mm. Där sprang vi runt i ca 1,5h och det var nog det som tröttade ut oss. Bilder tog jag många under dagen i alla fall, precis som man ska som turist!


Parlamentshuset.
Utanför stadsbiblioteket.

Museum of SA.

Boomeranger!

Söderhavshus.
Uppstoppade fåglar.

Cattis öga med öga med en plasthaj!

Stenar.



På tisdagen var det min FÖDELSEDAG! Detta var även dagen då Marcus skulle anlända. Cattis hade åkt tidigt för att möta honom, så jag hade morgonen (och sängen) för mig själv. Skönt! Hittade en liten gåva från Cattis också på handfatet, ett par knallrosa peelinghandskar! Gulligt! Och välbehövligt.. Hon har en innestående födesedagspresent från mig.. Senare åkte jag in för att möta Cattis och den nyanlände. Han var trött för han hade inte sovit på 48 timmar.. Galet! Vi gick en sväng på stan, åt på Subway (måste ju introducera Marcus i den vanan :P), sen handlade vi lite mat och så åkte vi allihop hem till oss i Hallet Cove och så hängde vi där. Bytte filmer och musik. Sen var det dags för middag, min födesedagsmiddag. Jag hade fått vara med att ge förslag och jag hade sagt ”seafood and fish” och till efterrätt tvingade Michael ur mig chokladtårta. Och så blev det! Till middag var det ris med räkor och nån fisk med typ vitlökssås med lite dill i (gott!) och till efterätt chokladtårta med körsbär i tre lager och med nitton ljus på! Jag blåste ut alla med ett andetag under tiden som jag blev ordentligt sjungen och hurrad för! :D Sen delade Michael upp tårtan och alla fick enorma bitar. Definitivt den största tårtbit jag någonsin ätit (jag åt ju såklart hela, det var ju min födelsedagstårta och den var delikat!) + lite vaniljglass också... Efter detta och hela julen har jag nu återgått till mitt lite mer hälsosamma liv, då mitt samvete nåstan höll på att svämma över..
     Jag fick ett grattiskort från familjen också. Alla är så snälla och gulliga!


Cattis och Marcus!
En tolftedel av den här godingen...

På onsdagen gick vi på zoo, jag, Cattis och Marcus. Vi såg flodhästar, en wombat, giraffer, massa olika apor, pandor, en tasmansk djävul, lejon, en tiger, en serval, en koala, en alligator, afrikanska vildhundar, sjölejon, olika gnagare, uttrar och hur många olika fåglar som helst, mm. Kul! Vi gick på rätt intensivt för att hinna med allt, lunchen åts på stående fot, men vi hann precis innan de stängde! Kan ju berätta en liten rolig sak som hände precis innan vi gick. Jag och Marcus hörde ett anrop från en förbipasserabnde djurskötares walkie-talkie som löd ungefär: ”A family has dropped a pair of sunglasses with the otters... and the otters are chewing on them.” Hahaha! Sättet han sa det på var också så klockrent!


Panda!
Tapir!

Afrikanska vildhundar!
Surikat.
Plattnäbbade fåglar!
Papegojor av nåt slag!

Ännu en fågel!

Igår var vi i Glenelg och låg på stranden hela dagen och stekte och badade. Upptäckte när jag kom hem att jag fått min allra första solbränna! Inte farligt dock, bara nån fläck på ryggen, men ändå! Nu vet jag i alla fall att mina pigment fungerar.. Man blir inte särskilt brun här nere då man måste smörja in sig med 30+ faktor (det enda som finns). Men jag bryr mig inte särsklit mycket, men det är ju alltid kul att ha/få lite färg!


Moseley Square i Glenelg.
I <3 Glenelg!
Cooling i bikini och kort hår, haha! :P Ser jag feg ut nu mamma!

Idag vet jag inte vad vi ska gör alls. Riktigt seg morgon, klockan är tjugo över tolv och jag har inte borstat tänderna än. Dags för det nu. Imorgon är det sista dagen på år 2011. Galet. År 2011 och 1992 är mina favoritår, hittills.. :)

1 kommentar:

  1. ÖÖÖÖÖ ställ dig på vågen hur mycket har du got ner i vikt??? Det är inte nyttigt (och skyl dig själv kvinna :D )du vet vem jag är...

    SvaraRadera