söndag 25 november 2012

Barossa Valley

I torsdags flyttade vi till ett underbart hotell precis vid havet i Glenelg som hette "Seawall Apartments". Jag älskade lägenheten - som var liten, och mysig, men ljus och fräsch - och såklart läget! Jag jobbade onsdag, torsdag, fredag, men började sent på fredagen så jag tog en springtur (barfota) på stranden och solade och badade tills jag motvilligt åkte in till stan och jobbade till nio.

Lägenheten

Läget

Frukost

Och såklart Percy the shark!
Tyvärr skulle vi bara stanna där i två dagar, på lördagen var det dags att flytta igen (till Sombrero Comfort Inn där vi befinner oss nu). Men innan dess skulle vi åka på vintur till Barossa Valley! Vi åkte på turen "Taste the Barossa" som tog oss till fyra vinerier och visade oss även lite andra saker. Kl 8.30 bar det av. Vårt första stopp var "the Whipering Wall", en stor damm som av en slump blivit byggd så att om man stog och pratade mot väggen på ena sidan hördes det hur tydligt som helst på andra sidan. Mystiskt! Ca kl10-11 nådde vi vår första vingård, "McGuigan Wines". Där fick vi smaka alltfrån vitt till port. Jag är ingen stor vindrickare och ratade det mesta röda och speciellt portvinet (jag hatar port), men jag smakade på allt! Det godaste på detta stället "2011 McGuigan Semillon Blanc".
     Nästa vingård hette "Peter Lehmann Wines". Här var det bästa vinet definitivt "2012 Princess Moscato"! Här åt vi även lunch som bestod av en tallrik med lokalproducerad ost, bröd, korv, skinka, mm. Mums! Sen tog vi en liten promenad förbi 169 år gamla vinrankor till vi kom till vårt tredje stopp, "Langmiel Wines". Här var vinprovningen lite annorlunda strukturerad och man fick välja själv från en lista vad man ville smaka på.
     Sista vingården hette "Murray Street Vineyards". Där hade flaskorna fina etiketter och servicen var personlig. Det bästa vinet var en Semillon som inte stod med på listan. Så nu har jag kommit fram till att de enda viner jag dricker är Sauvignon Blanc, Semillon och Moscato. Kan ju vara bra att veta.

McGuigan Wines


Första vinprovningen

Peter Lehmann Wines

Lunchen (för två)

169 år gamla vinrankor

Langmiel


Utsikt!

Fina flaskor på Murray Street Vineyards

Murray Street Vineyards
Idag ska vi åka upp i Adelaide Hills igen. Se Gumeracha (eller föräldrarna kan titta och jag kan hålla andan och blunda :P) och andra ställen där jag satt min fot antar jag och sen klockan halv sex ska vi på barbecue hemma hos familjen Moyne! Intressant och kul :)

Var för svarar förresten inte folk på sms i dagens läge när väl i princip alla har sina telefoner på sig hela tiden?! Min husjakt går långsamt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar