tisdag 20 september 2011

Bokningen

Jag kan ju berätta om hur det gick till när jag och Cattis bokade vår resa. För två veckor träffades vi för att gemensamt ringa och boka vår resa. För att boka genom STA måste man nämligen ringa eller besöka nåt av deras kontor som finns i Stockholm, Göteborg, Lund och på nåt mer ställe. Så över sprakig högtalartelefon så förhör vi den stackars säljaren på all möjlig info, men vi kommer aldrig till att boka. Säljaren, eller vad man nu ska kalla honom, antyder att det förmodligen skulle vara enklare om vi kunde komma till något av deras kontor, för att där kunna betala, fylla i diverse dokument, fråga mer, etc. Vi höll med, så det blev till att låna pappas bil och åka på spontanresa till Göteborg dagen efter! Och det var definitivt värt det! Kontoret var lätt att hitta på Kungsgatan i Göteborg, han vi pratade med, Micke (som tyvärr har slutat nu),  var trevlig och hjälpsam och vi lyckades boka och betala startpaket, ordna och fylla i frågeformulär och papper, plocka på oss kataloger och broschyrer, mm. Micke (Mikael Börjesson) la även undan flygbiljetter till oss som han rekommenderade att vi skulle boka. Eftersom vi då inte visste när/om våra visumansökningar skulle bli godkända så vågade vi inte köpa några biljetter, eftersom man inte får befinna sig i Australien när visumet utfärdas. Det kan ta allt från en dag upp till fem veckor. Våra gick dock på ungefär en dag.
     När vi kom hem hade vi fått ett mejl skickat till oss med en länk till visumansökan. Ansökan var ganska lätt att fylla i. Jag har sett hur formuläret ser ut "på riktigt" och jag kan säga att det var betydligt lättare att fylla i genom STAs hjälp. Det var bara mestadels kryssa-i/rullist-frågor + skriva i lite uppgifter. Förstod man inte vad de frågade efter fanns det små infoknappar vid sidan om. Men trots det kunde det vara lite knepigt emellanåt. Och ibland väldigt lätt, med frågor i stil som "Have you committed any crimes owing to insanity/psychological illness/mental disturbance?" typ... (Svar: No). När ansökan var inskickad var det nervös väntan i cirka en dag och sedan var lyckan gjord! :D


Om exakt två veckor kommer jag ha EXTREM resfeber. Då är det nämligen cirka sex timmar tills flyget avgår. Vi ska huvudsakligen flyga med finnair (Qantas från Singapore till Perth) så idag har jag kollat upp lite hur det ligger till med bagagevikt, vad som är tillåtet på planet, mat, etc. Maxvikten på bagage verkar vara 23 kg eller så får man ta med sig två bagage på vardera 23 kg, alltå totalt 46 kg (+ handbagage då) men det beror på vilken klass man flyger i. Jag vet inte vilken klass vi flyger i, men jag siktar ändå på ett s.k. kolli på 23 kg. Mer än så ska inte behövas.

Jag tror jag håller på att smittas redan nu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar