måndag 26 september 2011

Fobiträning

Idag har vi vart och vaccinerat oss mot hepatit A och B. Vi trodde först att man inte behövde det, och risken är väl inte så jättestor att man blir sjuk i det, men Cattis ringde i alla fall och kollade och då sa de att det nog kunde vara bra, så vi bestämde oss  för vaccinera oss, för säkerhets skull. Hepatitvaccinet räcker i minst tjugo år (det ena räcker hela livet) så då kan man väl ta det nu lika gärna. Jag har ju planerat att resa mer under de närmaste tjugo åren. För er som inte vet så är jag väldigt spruträdd, men jag svimmade inte (den här gången..). Jag behövde bara lägga mig ner lite efter en stund, när jag började se ljusa gröna fläckar och huvudet plötsligt blev väldigt varmt... Imorgon väntar ev. ännu en spruta mot meningokocker (typ hjärnhinneinflammation = mindre trevlig sjukdom). Tidigare har de tydligen vaccinerat alla australiska barn mot detta, men det var oklart om de fortfarande gjorde det och om det fortfarande behövdes. Jag får i alla fall försöka se positivt på det och se det som fobiträning (och tänka att risken att jag dör i någon hemsk sjukdom blir aningen mindre).

I fredags var jag också ganska produktiv. Då var jag på banken på rådgivning och vi pratade lite allmänt om mina finanser, om hur jag ska göra med pengar och konton, hur mycket pengar jag behöver ha, fullmakt, spärrservice, etc. Bra information och lite saker att tänka på (och ta tag i) helt enkelt! Införskaffade även en liten dator (netbook), reselakan (sovsäck är inte alltid tillåtet och lakan finns inte alltid att låna på hostel och lik. och de är kanske inte så fräscha, så reselakan är bra, har jag läst mig till!), en adapter (el är bra att ha) och en mindre, smidigare necessär (min är ganska klumpig och full med onödiga saker, som genast måste rensas ur!).
     Var även på biblioteket och lånade en tjock lunta med reseguider till både Australien och Nya Zeeland. Så nu blir det läsa av för att hitta den bästa! För jag har tänkt att köpa nån slags guide som man kan ha med sig, men det är svårt att veta vilket företag eller förlag eller vad det nu heter som är bäst. Förut har jag läst Första klass reseguider och de är jättebra, men ganska stora och tunga och innehåller kanske lite mycket onödig information. Lonely Planet har jag lånat nu och den innehåller allt, men är en riktig tegelsten till bok (1100 sidor). Lånade även en mindre från Förlagshuset Fyris (128 sidor) och den är också bra på sitt sätt, med lite mer övergripande och överskådlig info. Funderar på om Berlitz pocketguider är bra? Svårt. Vi får se hur det går. I alla fall så är jag nu ännu lite bättre rustad för äventyret som börjar om en vecka och en dag!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar