måndag 12 september 2011

I startgroparna...

Startpaket med STA Travel till Perth i två dagar och flygbiljetter för den fjärde oktober är bokade och betalade och visumansökan är godkänd. Nu finns det ingen återvändo och varför skulle jag vilja återvända? Det här början på så mycket: en resa, ett äventyr, en blogg. Kanske livet?


Efter egna funderingar och "påtryckningar" från andra har jag nu (på ett litet infall under en i annars väldigt slö dag) startat en blogg inför min och min resekamrats kommande resa till Australien! Jag tänker att det är ett bra sätt att kommunicera med nära och kära och upplysa dem var jag håller hus och vad jag håller på med, ev. tipsa andra som går i resetankar och för min alldeles egna skull för att minnas allt som möjligtvis kan vara värt att minnas, plus lite till...
     Den här resan var inte min idé. All cred går till min blivande resekamrat Catharina "Cattis" Koch som under en ganska lång tid försökte få med mig till andra jorden. Och hon lyckades till slut! Tack för det Cattis! Tillsammans har vi, som sagt, lyckats boka ett startpaket i Perth i två dagar med STA Travel med start den sjätte oktober. Flyget avgår den fjärde från Göteborg via Helsingfors och Singapore. Det är alltså 23 dagar kvar idag. Galet. Under de dagarna är det mycket förberedelser kvar att göra. Inte minst att komma på vad man ska ha med sig, vilket jag känner kommer att bli ett stort problem. Men så långt har vi inte kommit riktigt än. Innan dess ska i alla fall jag införskaffa en bra ryggsäck (jag har spanat in en s.k. reseryggsäck på Intersport som tydligen skulle vara bra) att packa ner allt i.  Detta "allt" ska jag för övrigt försöka hålla till så lite som möjligt. Jag har läst någonstans att man ska ta fram allt man vill ta med och lägga i en hög, sen ska man rensa bort två tredjedelar, så är man redo! Det är lite i de banorna jag ska försöka att tänka. Vi får se hur det går...
     Andra saker som måste införskaffas är en adapter och inte minst en försäkring! Mycket viktigt! Men vi/jag vet nog vad vi ska skaffa för försäkring (nämligen en Gouda ungdomsreseförsäkring), det är bara det att vi inte orkar göra det just precis nu. Bankkontot har varit mer än väl utsatt i veckan ändå, då vi betalat startpaketet och flygresan. Och med försäkringen är det ju inte jättebråttom, det kan gärna få vänta en vecka..
     Sen är det massa andra saker som behöver fixas också och frågor som behöver redas ut. Ska man ha med sig en dator? Eller en bättre mobil? Hur göra med lagring av bilder? Bunkra upp med minneskort? Ska man ha en liten sovsäck med sig kanske? Skriva ett CV? mm.
     Men inget av det där orkar jag ordna idag. Idag har jag ju faktiskt startat en blogg, det får räcka!

Jag antar att vi hörs! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar