fredag 16 september 2011

Framsteg!

Då har jag äntligen gått och köpt mig en ryggsäck, den där från Intersport som jag pratade om. Mannen i affären sålde den till mig totalt när jag var där en annan gång och sen dess har jag gått runt och sugit på karamellen, men i tisdags slog jag alltså till.
     Den är på 70 liter, inklusive en dagryggsäck som är avtagbar, så själva ryggsäcken är kanske på runt 60 liter, precis så mycket jag ville ha. Det är en reseryggsäck, vilket innebär att den är lite mer som en bag, den är inte toppackad, den har en bärrem, bärsystemet är inte anpassat för några längre vandringar (även om det är ganska bra) och för att väskan ska slippa behöva checkas in som specialbagage på flygplatsen så kan man stänga in bärsystemet i ett slags fack så att inte remmarna hänger lösa. Utmärkt!
     Utöver det så är det ganska många  praktiska fack, bärsystemet går att ställa in på olika storlekar och den var hyfsat billig (jämfört med riktiga märkesväskor). Vi får hoppas att den håller!



Sen har jag även fått mitt internationella körkort som jag skickade in ansökan om förra fredagen! Vi tänkte att vi skulle skickat in det för länge sen, men eftersom vi inte hade något avresedatum så gick det inte. Men nu har vi ju det så nu gick det!
     Vi tänkte att det kunde vara bra att ha ett internationellt körkort av flera olika skäl. Man vet ju aldrig när man kan vara tvungen att köra bil. Det kan kanske vara bra att ha vid vissa jobb t.ex eller så köper man en bil där nere (som man sen säljer vidare), osv. För att få hyra bil i Australien tror jag dock att man måste vara 21 år, så det är nog inte särskilt aktuellt (om man inte slår sig ihop med några äldre dvs...) 
     Ett internationellt körkort kostar 230 kr (exkl. 15 kr porto) och beställs från Motormännens Riksförbund. Det finns två olika versioner, ett som gäller i tre år (1968 års konvention) och ett som gäller i ett år (1949 års konvention). I en del länder gäller bara den ena av versionerna, i andra båda och i vissa ingen. Jag tror båda versionerna fungerar i Australien. Mitt körkort är för tre år. Kan ju bara tillägga att vi på ansökan även skrev med Nya Zeeland på frågan om i vilka länder vi skulle köra bil.

Mitt IYTC (International Youth Travel Card) har också anlänt! Det är ett kort fullt med alla möjliga olika rabatter som kan vara bra att ha. Det ingick typ i flygbiljettspriset, eller man var tvungen att ha ett sånt för att kunna köpa den flygbiljetten vi köpte (genom STA), då det var en ungdomsbiljett (< 26 år), så det räknades med i priset.

För övrigt så befinner vi oss i Australien nu om tre veckor. Jag har börjat göra det där, räkna  dagar, eller ännu hellre, veckodagar! Exempel på en tankegång: Efter idag är det två torsdagar kvar i Sverige, det är tre fredagar kvar, efter nästa fredag är det två kvar, två måndagar, efter dem är det en dag kvar, sen noll, whoaa!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar