tisdag 10 april 2012

Vyer från Gumeracha

Jobbade i lördags som sagt, men bara till elva och efter det hade jag världens segaste helg. På ett bra sätt. Vi som var hemma såg på film, svenskan och holländaren hade lite kuddkrig (med varsin hjälm!) och ja, som sagt mycket tv. Under filt. Brr, har kollat termometern här inne och det är runt 16 grader på morgonen och det vandrar upp till nitton kanske på kvällen. Det misstänks att vår husmus, som bor i elementet i tv-rummet, har förstört det, så det är tröja, filt och t.o.m. vantar på för mig! Men jag går ju alltid runt och fryser så.. Ska gå till ”The Oppe Shoppe” nån dag (typ litet FA) och köpa mig några varma sockor eller nåt om de har det. Mmmm, värme... Misstänker att Cattis inte fryser där uppe i varma Cairns! Hon jobbar för övrigt på en restaurang nu och för boende på hostelet hon bor på. (Pengar rullar in som de ska...) Det går bra nu! ;)
     I alla fall, igår jobbade jag också en kort dag, från kl 6-11. Satt sen i soffan hela dagen och såg på tv/lyssnade på musik/skrev (delar av) det här.. En kille på jobbet frågade om jag var student och hur gammal jag var. Han trodde jag var 25-26, haha! När jag sa att jag var nitton (visste de inte det?) blev alla väldigt förvånade och tyckte jag var väldigt ung. De flesta där är väl i övre tjugoårsåldern och uppåt. De brukar inte ta in backpackers som mig, mest studenter på utbytesprogram. I alla fall, började prata med ena chefen om vad jag skulle göra i framtiden och så och då erbjöd han mig typ att stanna på farmen ett helt år, på ett sånt där utebyte eller nåt som de andra! ”We are here for you, if you want to...” (nåt sånt). Det är inte direkt vad jag vill, men ändå kul! Bara det att nån säger att de finns där för en känns bra. Det är en dörr öppen! Jag vill ha så många dörrar öppna som möjligt (men jag kommer nog inte passera genom den). Han var verkligen seriös. Ska inte ge mig in i blomindustrin. Men Julia, om du läser det här och känner för att jobba i Australien med trevliga människor i Adelaide/Forreston, kolla med Jong's Flowers, du är nog välkommen! ;) Seriöst talat. De flesta på utbyte här åker med organisationen IRE, International Rural Exchange. Det gjorde även brasilianaren på körsbärsfarmen. Men han trivdes inte särskilt bra... Men det verkar Jong-folket göra!
     Idag jobbade jag till 12, också en kort dag alltså... Cyklade till jobbet idag istället för att gå, med en av cyklarna som hör till huset. Det gick fortare!

Vi har fått två nya boende i huset, två fransmän, en från Toulouse och en från Nya Kaledonien (i Stilla Havet)! För övrigt är vi just nu fem (exkl. nykomlingarna) i huset, plus de två engelskorna i det andra huset (som blev utslängda från hästracingen på Oakbank i helgen pga fylla och fight :S De är lite speciella och alla undviker dem typ. Ingen vill bo med dem. Det kommer bli fullt hus här när folk kommer tillbaka för äppelplockningen!)
     Så här ser Gumeracha ut för övrigt:

Mitt påskgodis!
Vårt hus!
Gumeracha Hotel och huvudgatan (Vilket är centrala Gumeracha typ...)
Take-away caféet (..pappa!).
"Country Killed Meats" och frisören
Biblioteket mm.
Jag är för övrigt tacksam för ni folk som faktiskt läser allt det här, precis en sån här blogg som jag själv aldrig skulle orka följa! Mycket text (a.k.a babbel) och få bilder... förutom idag då. Och sist. Men jag tycker verkligen det är kul att skriva och jag är en känd ordbajsare! Men tack! (och skyll er själva ;) )

Tidsskillnaden är nu bara 7,5h nu efter sommar/vintertidsomställningarna! 
(Det blev några förvirrade sms innan vi förstod att nåt var fel, nämligen två timmar :P)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar