fredag 12 april 2013

Högskoleansökan, take two

I slutet av förra veckan började tvivlet komma till mig när jag gick förbi ett café och såg en liten grupp människor diskutera en ritning över en kopp kaffe. Kanske skulle jag ta och bli arkitekt? Och så var det hela igång. Beslutsångest, samtal till föräldrarna, tankar om framtiden, sökande efter utbildningar och uträknande av meritvärde, osv. Allt som jag trodde att jag skulle kunna undvika den här gången. Jag trodde jag hade besämt mig. Men som vanligt spelar min vilja mig ett spratt. Tvivlar ens på att jag har en ibland.

I alla fall, trots att arkitekt fortfarande låter kul och som ett riktigt bra jobb la jag den drömmen på hyllan (för stunden..) och beslutsångesten gick istället över till om jag skulle läsa biologi eller miljövetenskap med naturvetenskaplig inriktning. Båda i Göteborg, på samma universitet och samma instutition. Men efter ännu lite hjälp utifrån, så har nog tvivlet lagt sig nu. Jag orkar inte vela längre och jag tvingar mig i alla fall att inte tänka på det till efter sista anmälningsdag. Efter det spelar det ju i princip ingen roll ändå vad jag tänker. Det blir nog biologi i alla fall. Även om miljövetenskap kanske leder lite mer direkt till vad jag faktiskt vill jobba med, så ger biologi en bredare grund, men kan samtidigt leda till samma typ av arbete. Och jag gillar ju bredd, det ger mig rum att vela.

Så här ser nya ansökan ut (plus fyra oviktiga anökningar som inte fick plats på bild):


And action!

1 kommentar:

  1. Tror biologi kommer bli grymt! Då kommer du läsa på precis samma ställe som mig (när jag väl kommer tillbaka)! :)

    /Anna!

    SvaraRadera