torsdag 25 april 2013

Anzac Day

Idag är det Anzac Day, dagen då australienare och nya zeeländare minns och hedrar de omkring 8000 soldater som dog i slaget vid Gallipoli i första världskriget och alla soldater som dödats eller skadats i krig sedan dess. Jag har inte uppmärksammat denna dag på något sätt, dvs jag gick inte upp tidigt imorse och gick på en sk "dawn service" som är tradition. Vaknade i Paracombe runt klockan nio och började jobba kl 12.30 på Fancy Fillings och nu sitter jag i mitt rum och lyssnar på P3. Det var min "Australian and New Zealand Army Corps"-dag.
 
Krigsmonumentet vid North Terrace
 
"Lest We Forget"
Jobbade i måndags, var ledig och spelade volleyboll på kvällen i tisdags och i onsdags plockade Regan upp mig och så åkte vi hem till honom och bryggde öl, hehe. Hans kusin hade ett brygg-set som Regan lånat och så hade han köpt ingredienser, så vi blandade ihop det hela och nu står en vit plastdunk innehållande nåt slags ölluktande gegg i Moynarnas kök och jäser. Spännade! Det var förvånansvärt enkelt! Speciellt när man kan köpa ingredienserna i mataffären. Det finns även speciella affärer för det. Ölkultur var det ja..
      Efter detta bakade vi även citronmarängpaj och så drog vi av etikettarna på ca 40 ölflaskor som i sinom tid ska fyllas med hembrygd öl.

MUMS! och förvänansvärt enkelt. Och med egenodlade citroner ;)
Läste förut förra årets Anzac Day-inlägg och insåg att det var ett år sedan (!) allt som det jag skrev om då hände! En del av det känns som om det var igår, fast en del känns jättelängesen. Det var en händleserik tid. En bra tid! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar