tisdag 8 november 2011

Jobb!

Igår var alltså första dagen på nya jobbet! Vi gick upp kl 7 och gick från hostelet drygt kl 8 för att ta tåget mot Oats St. Efter lite vandring kom vi slutligen fram till Kalyx kontor. Där fick vi vänta i ca 40 min innan Peter, chefen, var klar att åka. Förutom oss var det också ett irländskt par som väntade och som skulle jobba.
     Vi åkte en lång stund, ca 2 timmar (!), upp till ett ställe som hette Moore River (tror jag). Vi köpte lunch på vägen. Jag och Cattis hade med oss lunch för vi var inte säkra på att vi skulle få nån, men vi stannade vid en mack och Kalyx betalade alltihop! BLT-macka och en juice blev det! Det mättade bra hela dagen (mycket bacon där..)!
     Vår arbetsplats för dagen var ett fält som bestod av rader med olika vetesorter som odlades där på prov. Vår uppgift var att gå upp och ner för raderna och plocka bort allt som stack upp eller såg konstigt/udda ut. Vädret var omväxlande, med både regn och sol, och flugnätet var gudasänt! Så otroligt mycket flugor! Det märktes speciellt vid lunchen, då flugorna verkligen var ÖVERALLT!
     Några timmar senare var vi klara och vi åkte till ett roadhouse för att få möjlighet att köpa lite kaffe och mellanmål. Cattis och jag köpte inget utan gick mest och tittade i butiken. Peter hade ett konferenssamtal i bilen så vi fick vänta en stund. När han var klar kom han och köpte fika och jag gick på toaletten. När jag kom ut höll de andra på att mata emus som fanns i en inhängad intill! Jag skyndade mig dit och även jag fick mata och klappa de lustiga (djävulsögda) djuren! Så nu har man gjort det också! Sen åkte vi den långa vägen hem igen. Vi kom tillbaka till hostelet runt tjugo i sju. Peter skjutsade oss. Det var skönt. Sov gott inatt. :)

Från vänster till höger: En emu, Peter Burgess (chefen) och jag!

3x lustiga dinosaurieliknande djävulsdjur
Idag blev det inget jobb! Vi skulle egentligen ha gjort samma sak idag som igår fast på ett annat ställe, men Kalyx ringde imorse halv nio och sa att det inte skulle bli av, av en anledning jag inte riktigt förstod. Men imorgon, om de inte ringer och ändrar (=skjuter upp...hoppas på att telefonen är tyst idag!), så ska vi vara vid Kalyx kl 7! Upp tiidigt imorgon alltså! Och så måste vi gå med ryggsäckar och allt. Inte kul.. Men skönt att äntligen åka! Jag har en bra känsla inför det här jobbet, det kommer bli kul! Själva arbetet kanske inte blir så kul, men det kommer bli en upplevelse och en bra erfarenhet och vi kommer få resa lite i staten! Peter är trevlig och pratsam (en riktig aussie, vilket hörs!) och resten av personalen också! Hoppas nu bara att regngudarna är goda mot oss och att det håller upp ett tag så att inte planerna ändras igen! Vi fick veta lite igår hur planen ser ut just nu: Vi kommer att åka till Merredin först (ca 260km) och vara där i några dagar, sen åker vi till Esperence på sydkusten (ca 600 km) och är där i omkring tio dagar. Jag tror att företaget har en ”resort” där som vi kommer att bo på. Vi fick också veta att vi kommer vara tillbaka i Perth den 27 november igen. Så vår tid i Perth är inte helt slut, vi har ca fem dagar att vara här till. Plus den här då... Den kommer nog att vara ganska sysslolös och trött. Vet inte riktigt vad jag/vi sa hitta på. Helt tomt i skallen.. Sitter med skorna på i sängen och bara väntar på att de ska ta mig någonstans. Blir väl antagligen till McDonalds (fri wifi) för att publicera det här.. (skriver nämligen i word först oftast numera). Jaja, får väl röra på lite mig, sängen är inte tillräckligt mjuk för att kunna sitta i den längre stunder!

See you! :)


PS: Peter sa att det fanns datorer att låna för oss på kvällarna när vi är borta, så det kanske blir nån rad då och då. Och jag kan kolla mejlen, osv. Så ni vet :) :DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar