torsdag 3 november 2011

Multiplikationstabellen


Ok, lite förklaringar och några obetydliga små observationer:

En australiensisk dollar, 1 AUD, är värd ca 7 SEK, så därför är det bara att gångra alla priser med sju, så får man det till svenska pengar. Även om man så småningom lär sig vad som är dyt och vad som är billigt är det ändå skönt att räkna om det till svenska ibland för att verlkligen veta hur mycket pengar det handlar om. Mina skor som jag skrev om i förra inlägget som kostade $4,75 kostade alltså ca 33 kr. Inte särsklit dyrt alltså.. Sjuans gångertabell kommer sitta som en smäck efter den här tiden!

Sju är numera också timmarna som skiljer i tid mellan Sverige och Perth, i och med vintertiden därhemma. På östkusten kommer det bli ännu större skillnad. Tidssystemet är väldigt konstigt här i Australien för övrigt. Halvtimmar hit och timmar dit, vissa stater har vinter/sommartid, andra inte. Förvirrande.

Meine skor! :D
Sen kanske några undrar hur det går till när man bor på hostel. Jo, man sover oftast i rum med 6-8 bäddar (iaf vi, det finns även med 12 sängar och så finns det privatrum, osv, beroende på hostel). På en del hostel finns det separata ”female dorms” och på en del ”male dorms” (rum för bara tjejer är vanligare). Och sen finns det givetvis mixed, som vi sover i just nu (dock bara en kille och fem tjejer, varav en är hans :P). Toaletter och kök delas. Mat man köpt märker man och ställer i skåp eller kylskåp. Stekpannor, tallrikar, betsick och sånt lånar man och sen diskar man det naturligtvis. Mikro finns, spis finns (oftast gasspis), ugn är ovanligt (men finns faktiskt på det här hostelet, liksom en liten frys!).
     Sina saker har man, om det finns som här, i ett skåp på rummet. Saker som inte är värda särsklit mycket kan man väl ha liggandes/hängandes längre perioder på sängen eller golvet runt sängen. En del männsikor är väldigt ordnade, medan en del sprider ut sig överallt och har tusen saker! På vårt första hostel fanns inga skåp så då la man allt på golvet. Det fanns små skåp utanför för det allra mest värdefulla. Men annars kan man faktiskt lägga datorn/mobilen/kameran fritt på laddning och det är lugnt. Alla gör ju det typ. Speciellt på 12:01 East Backpackers där alla på rummet hade en dator, som de la fritt, och vi pratade och lärde känna människorna lite. Men här nu på Aberdeen Lodge finns det ju faktiskt skåp så då kan man lika gärna låsa in allt där, även om jag inte tror att nån snor nåt. De flesta har ju redan datorer/mobiler/kameror själva som de lägger fritt för t.ex laddning. Men vi känner inte folket här så bra och det är lite ”ruffigare” så då känns det bäst att låsa in.
     Jag känner nu att efter en månad såhär (minus 1,5 v i Merredin då) så börjar jag vänja mig vid det här livet. Mitt krav på standard har sänkts. Jag kommer ihåg när jag kom in i vårt rum allra första natten på 12:01 East Backpackers. Jag vet inte vad jag hade förväntat mig, men jag blev först lite chockad och tänkte ”oj, det sover ju andra människor här inne!” och ”är det HÄR frukosten??” och ” vad slitet allt är, usch!”. Nu tänker jag inte så längre. Visst man kanske reagerar på att det är lite väl skitet ibland (som typ här), men det går att leva med. Så länge det finns ett fungerande kök, toalett och dusch så är allt ok. Även om duschen och toaletten här (bara en!) är lite äcklig... Och häromdagen när jag satt i en soffa härutanför, kom en tjej förbi och varnade mig för bed bugs i den soffan!! En backpackers värsta mardröm! Jag är inte säker på vad de gör, men jag tror de bits och så kliar det och så sprids de vidare genom lakan och kläder! Men jag tror jag har skonats.. puh!

Rummet på Aberdeen Lodge.

Köket på Governor Robinson's.

Rummet på 12:01 East Backpackers.
Oj vad jag babblade nu! Jaja, här är de där små observationerna:
  • När det blir grönt på övergångsställen låter det som en laserpistol skjuter.
  • ”Kråkorna” låter som skrikande spädbarn
  • Det är mycket Asien här, i form av människor, restauranger, butiker, mm, speciellt i Northbridge, där vissa delar nästan kan betecknas som nåt slags Chinatown. (Blir grymt sugen på att åka till dit faktiskt, kanske man skulle göra på hemvägen... :))
  • Flugorna är närvarande ständigt! Och försöker man ignorera dem är de i nästa sekund i näsan eller i munnen eller i ögonen! Och de är inte lika dumma som svenska flugor heller och går inte att slå ihjäl bara sådär! Plågor! Det var speciellt hemskt på landet, men de finns i stan också och på stranden och överallt. Men nu har vi köpt flugnåt (använder det inte till vardags men ändå..). Tydligen är det bara här på västkusten flugorna härjar. Man får väl hoppas!
  • Kollektivtrafikföretaget/n här heter Transperth. Fyndigt. (”långtågen” inom WA heter för det mesta Transwa.. instressant, eller hur? :P)
  • På vissa ställen är papegojorna typ som kajor i träden. Det har jag nog skrivit förut, men det är exotiskt!
  • Australiensare är otroligt trevliga, i alla fall den västliga sorten. Det är ”sorry” hit och ”thank you” dit och "no worries" för hela slanten! Och de pratar med en och och till och med avvisar en trevligt! Trevligt! :)
  • Jag har blivit lite brun! Lite i alla fall! Och håret har blivit blondare!
Och så några uttryck som man ofta hör:
  • No worries! (Inga problem! Varsågod!)
  • Heaps of... (Massor av...)
  • Pardon? (Hursa?)
  • Sorry! (förlåt! ursäkta!)
Nu: Bye!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar