torsdag 3 november 2011

Pinguin Island

Igår var vi på Pinguin Island och fågelskådade! Vädret var underbart och fåglar fanns det i mängder, men de flesta var måsar.. På ön finns det, förutom måsar, världens minsta pingviner, häckande pelikaner och olika tärnor som kommer långväga ifrån. Pingvinerna, som ju är huvudattraktionen, är dock väldigt skygga och är svåra att se i det vilda, så vi fick nöja oss med att se dem i en liten inhängnad. Men de var lika söta för det! Vi såg också när de matade dem och de berättade lite fakta.

Något jag tyckte var väldigt fascinerande var pelikanerna! De är så stora och annorlunda och roliga på samma gång! Det fanns två olika ställen de häckade på på ön, en på den norra delen och ett på den södra. Där satt de i kolonier om hur många som helst och var allmänt coola. Ibland kom de flygande över ön till andra änden. Jag gillade dem.

Vi gick ett varv på spängerna/broarna och längs med stränderna runt den lilla ön (ca 2 km) och tittade på fåglarna och den underbart vackra utsikten. Det var otroligt varmt och vattnet var nästintill ljummet. Underbart! Fågelparadis och människoparadis! När vi gått ett varv så gick vi ett halv varv till, tillbaka till en av stränderna där vi badade och solade i ett par timmar. Skönt! När vi låg där hördes det plötsligt konstiga ljud från buskaget intill. Guiden (eller ja, ”pingvinmaterskan”) sa att om man hörde konstiga ljud, som inte riktigt lät som fågelljud utan något annat underligt, så kan det mycket väl vara vilda pingviner som ligger och häckar i buskarna. Vi försökte få syn på dem, men vi såg inget! Men de finns där ute! Ca 900 vilda pingviner fanns det tydligen på ön nu. Det var mindre än vanligt, pga dålig fisktillgång.
Här är mer bilder från dagen:

Crested tern - en tärna med rolig frisyr!
Stairway to heaven..
På toppen av ön!
Sådana här kunde man också stöta på. En skink.
Stranden typ för oss själva!
Pingvinstämpel - check!
Jag är större än dem!
Det finns inga matställen eller nåt på ön, så vi fick äta innan. Det var ganska dyrt med tanke på att det bara fanns ett ställe i närheten och alla ska väl köpa mat där innan de åker färjan över... Så då passar de på. Det går faktiskt även att vada över till ön, men det står skyltar överallt att det är farligt osv, men det var folk som gjorde det!
     När vi började packade ihop våra saker från stranden drog mörka moln in över oss och precis när vi gick på färjan började det att regna så smått. Tajming! Idag regnar det här i Perth och det ska det göra nu ända till måndag-tisdag någongång...
     På hemvägen hoppade vi av tåget på Cockburn Central och gick till ett köpcentrum som låg där, eftersom där fanns affären ”Big W” dom vi sett reklamskyltar från. De skulle tydligen vara väldigt billigt. Det slutade med att jag köpte ett par grå tennisskor för $4,75, en ny dagbok (jag skriver även privat dagbok under tiden jag är här. Mycket skrivande hit och dit alltså!) och ett sjupack trosor (så man slipper tvätta lika ofta, hehe..). Vi köpte även böcker i en bokaffär. Två klassiker för $10, så vi köpte varsin. Jag tog ”Around the World in Eighty Days” av Jukes Verne och Cattis tog ”Emma” av Jane Austen. Hon köpte även två böcker till sen på Big W (och ett sjupack trosor.. hennes idé :P). VI börjar bygga upp ett litet bibliotek här. Fast jag lämnade min senaste bok ”En Dag” av David Nicholls i ett bokskåp på vårt förra hostel, Governor Robinson's. Så är det nån som vill ha den så är det bara att hämta den där ;)

Idag har vi varit en månad i Australien! Grymt!