onsdag 23 maj 2012

Planer

Ok, strömmen är tillbaka och så även jag!

Så, alltså, jag har bokat en resa till Alice Springs som kommer att ta mig genom Australiens riktiga outback, till ställen som Coober Pedy, Uluru, Kata Tjuta, mm. Jag åker med Groovy Grape för de ska tydligen vara bra, flera som bodde här förut hade åkt med dem och rekommenderade det verkligen! 2 juni alltså. Galet snart. Anländer i Alice Springs den sjunde.

Natten innan resan tror jag att jag ska använda en av mina nätter på "Our House Backpackers" där jag har en voucher på fyra nätter (för att jag lämnade innan min betalda vecka var slut för att åka till Gumeracha för evigheter sen). Efter resan måste jag också boka hostel och jag har spanat in ett som heter "Alice Lodge Backpackers". Det måste jag boka snart också, denna eller nästa vecka.

Sen är min plan att ta tåget - "The Ghan" - upp till Darwin. Men om jag ska ta det så måste jag vänta i Alice Springs aka öknen i tre dagar, då tåget går den elfte och det tycker inte jag är ultimat, så jag har lagt upp en annons om lift (andas mamma) på annonssidan gumtree.com.au också. Har fått ett svar, men det passade inte. Bokar nog inte tåg riktigt än. Väntar lite och ser om jag får mer svar.

I alla fall, Darwin är nästa steg. Där vill jag väl egentligen bara se lite krokodiler osv, så jag tänker ta en tur till nationalparken Kakadu. Har kollat in en 2-dagars tour med företaget Kakadu Dreams som verkar bra. Avgår 14 juni.

Efter det så bär det av mot Cairns, troligtvis med flyg där det är snabbast och lättast, även om det finns många som erbjuder "rideshare" på gumtree. Men det är en lång resa och jag vill helst komma till Cairns snabbt. Men flyg är dyrt... Ska försöka hitta den billigaste biljetten som passar min resplan. Runt den 16-17:e kanske.

I Cairns då så SKA jag ta dykacertifikat. Pro Dive Cairns är det dykcenter jag har ögonen på just nu. Det är lite dyrare, men väl renommerat och jag har bestämt att detta får kosta! Fem dagars open water-kurs som inkluderar 2 dagars studier i dykcentret och i poolen, sen 3 dagar och 2 nätter på barriärrevet! Grymt!

Sen kommer vi till den lite osäkra biten. Jag vill från Cairns ta mig ner till Sydney, helst genom att bli guidad runt och tagen till alla platser man "måste" se och göra (för jag är lat) och helst under två veckor. Jag har hittat lite olika turer, men deras avgångstider är inte de bästa. I slutet av juni och början av juli avgår de flesta, vilket är lite sent, men jag får se. Ganska dyrt är det, men smidigt och man åker ju med samma folk, som man förhoppningsvis lär känna lite då. Hade en speciellt i åtanke först, men kollade efter lite andra igår och hittade lite fler. Framförallt en som jag hittade i min STA katalog som ligger på golvet nedanför mig, som avgick 28 juni enligt katalogen. Tror dock det är denna, då STA tydligen samarbetar med contiki, och enligt internet avgår den 21 juni, vilket är alldeles för tidigt.. Får ringa. Men detta sa jag nog inte boka än. Det finns ju andra alternativ. "Rideshare" t.ex. Det är ju många som gör den här resan nerför Australiens östkust och därför många alternativ! Därför är det svårt att boka saker långt i förväg för man vet aldrig när man träffar på nån/några trevlig/a person/er som erbjuder en att åka med den/dem på den perfekta rutten! För ett billigare pris förmodligen också!

Ok, planen är i alla fall att komma till Sydney nångång 13-15 juli, vara där i några dagar och sen, när jag sett det jag behöver se (har inte så stor längtan till Sydney faktiskt), åka tillbaka till kära Adelaide och till Gumeracha (!!!?) för att återigen börja jobba på Jong's Flowers för att tjäna ihop alla de pengar jag spenderat... Och så kanske använda dem till att åka till Nya Zeeland när mitt visum tar slut! Tänker lägga upp en annons om lift från Sydney till Adelaide, om jag inte hittar nån som erbjuder redan, och i värsta fall flyga. Eller kanske ta bussen. Vi får se. Det är ganska långt dit och mycket innan dess! Åh herregud hur ska jag lyckas ordna allt det här! Jag som är så seg på att ta tag i saker! Det blir en utmaning! (och vi gillar väl dem eller? ;) )

Kortkortkort dag idag, kortast hittills, slutade knappt innan elva. Kändes som att jag gick till jobbet, åt kakor (en fyllde år) och gick hem! Men jag plockade visst lite liljor också.
     Tog en springtur. Köpte en sovsäck för $2 på Op Shopen (måste ha sovsäck på Alice Springs turen, sparade $18 på att inte hyra ;) ). Sen segeri i överslafen på min säng (så nära heatern som möjligt). Spöregn alldeles nyss. Inget jobb imorgon. Mer segeri?

För övrigt så har SPOTIFY LANSERATS I AUSTRALIEN! Som jag längtat! Men till mitt stora förtret så kan jag inte använda mitt konto för att jag har en "maximum travel time" på 14 dagar! Jag har ju inte kunnat använda det en enda dag, dummer! Måste betala om jag vill åt all min grymma musik (hehe!)... Men har jag klarat mig så länge klarar jag mig väl lite till antar jag!

()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar