torsdag 20 september 2012

Andraårsvisum

Idag har jag sprungit runt stan till jobbet, migrationsverket (typ) och två andra ställen, i jakt på information om visum mm. Det visar sig att sponsorvisum förmodligen inte kommer funka, då det är alldeles för lite tid tills mitt nuvarande visum går ut. Det går ut om 2,5 vecka och för att få ett "bridging visa" måste min chef ha nominerat en tillgänglig position, vilket är andra steget i sponsorvisumprocessen och hon har inte gjort första steget än, att registrera sig som sponsor, och det kan ta två månader. Så det skulle innebära ett stort tidsgap, från när mitt visum går ut till de (minst) två månaderna gått, där jag inte har möjlighet att söka något visum och därmed vara en illegal invandrare. Det andra problemet som dök upp i samtal med folk var att min position var förmodligen för "låg" för att kunna bli sponsrad, om ni förstår vad jag menar. Det är bara managers osv, som kan bli sponsrade. Men det visade sig inte vara ett problem när Erricas plan var att göra mig till manager på hennes andra shop "Fancy Fillings"! Grymt! Jag vet inte vad det innebär riktigt, jag blir väl inte chef direkt, det är ju hennes mamma, men ja, det låter grymt. Och jag ska jobba fulltid.
     I alla fall. Så, istället för att bli sponsrad så har jag nu bestämt att starta mitt andraårsvisum. Jag ska leva i nuet och inte spara det till framtiden. Jag kanske inte ens vill komma tillbaka, och om så är fallet så så finns det säkert andra sätt. Det får "future-Amanda" fixa.
     Lite surt dock att jag kunde blivit sponsrad om jag vart ute lite i tid. Fast jag hade ju ingen tanke på det då. Det var ju inte min idé ens. Jaja, inget att göra åt det nu.

Nu till nåt helt annat. Imorgon ska vi åka till Edithburg över helgen! Fiska, bada(!), äta ostron (tydligen) och ha en trevlig helg med Dan och Rhys på Yorke Peninsula! Kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar