lördag 5 januari 2013

Jul och födel... nej, 20-årsdag!

Det har varit två intensiva veckor som har summerats upp i förkylning och en otroligt stel kropp.

Juldagen var en dag fylld med mat, drinkar, snaps, smällkarameller, hattar, klappar och Moynes. På morgonen öpnnades det julklappar och jag fick mer en vad jag förväntade (vilket var en). En väckarklocka, en tavla, choklad, ett armband och ett halsband. Jag har inte ätit chokladen än. Till Regan hade jag köpt en spansk kokbok, till systern ett The Body Shop-paket och till föräldrarna en korg med nötter med choklad och så. I alla fall, sen lagade vi skinka på grillen och annat och snart kom folk. Vi var tolv personer som åt calamari till förrätt, skinka, kalkon, "pickled pork" (smakar som vår skinka), potatisgratäng, grönsaker, sås, "stuffing", mm till huvudrätt och ananascheesecake, "christmaspudding" (fruktkaka) och "tryfle" (jelly, custard, grädde, bär i lager) till efterätt. Jag blev så mätt! Det blev vi alla. Tur då att snaps inte tar så stor plats. Jag delade minsann med mig av några snapsvisor och svenskstudenten Rhys hjälpte till så gott han kunde, haha. Två flaskor senare gick vi ungdomar och spelade cricket. Eller ja, killarna gjorde det och jag och systern tittade på. Jättekul.. Efter en stund på "ovalen" gick vi till allihop, vuxna och "ungdomar" till ett annat hus utmed gatan och var kvar där tills det var läggdags. Väldigt trevlig jul måste jag säga!

Julklappsutdelning med Aaron som tomte :)
Didzys favorit - papper!
Skinkan på grillen
Juldukat bord
Förrätt
En otroligt ful bild på mig i smällkaramellskrona, julklappssmycken och drink i hand
Huvudrätt(erna)
Smällkarameller! :D
Svensk snaps i svenska snapsglas :)
OP + denna gjorde susen
Efterätter, mums!
Och såhär såg bordet ut efteråt... Bevis på en bra middag!
Annandagen kallas i Australien för "Boxing Day" och är en röd dag, men för första gången någonsin så började trots det rean på denna dag. Aaron (bror), Rhys (kusin) och Regan trotsade alla naturens lagar och gav sig ut och spelade golf klockan sju på morgonen och sov sen halva dagen. Själv åkte jag in till stan med mor och syster och gick i affärer. Gud vad mycket folk det var! Jag köpte ett sportlinne i en affär och stod i kö i år! Jisses! Men vi var med om en historisk händelse så det kanske var värt det..?

Dagen efter var det min födelsedag! Eller min 20-års dag i alla fall, min födelsedag har vi skjutit upp till senare. Regan hade planerat något (vet fortfarande inte vad), men vi hade för mycket att göra, så vi hade inte tid att göra det så. I alla fall, vad vi gjorde var att handla mat och saker inför morgondagen då det bar iväg till Falls. När vi var klara med det åkte jag och Regs till stranden som jag önskade. Det var extremt blåsigt, men vi stod ut ett tag. Regan började bygga ett vindskydd av sand och snart kom två små barn fram till oss och ville hjälpa till. Så vi spenderade en stund med att bygga slott, sköldpaddor, gräva ner varandra och göra sjöjungfrur. Haha, så söta! Upptäckte f.ö. dagen efter att jag glömde min favorithatt där, snyft.. (om någon annan än jag skulle bry sig.. kanske pappa som betalde för den :P)
På kvällen fick jag en liten tårta, trots alla efterättsrester i kylen, så fint! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar