lördag 5 januari 2013

The Falls Music and Arts Festival


Den tjugoåttonde var det dags att åka till Falls, musikfestivalen i Lorne, Victoria! Vi packade bilen full med tält, stolar och väskor, hämtade upp fler folk och sen for vi mot Warrnambool, Victoria, där vi skulle stanna över natten i Aarons hus. Efter att vi gömt alkohol på varenda tänkbara ställe i alla tre bilar (det är inte tillåtet att ta med alkohol in, men alla gör det ändå), bl.a. trettio burkar öl i en swag (typ sovsäck) på taket, hade vi en liten barbecue och sen sov vi på golvet (på madrasser) innan vi gick upp alldeles för tidigt, dvs. klockan sex, för att fara mot Lorne. Frukost åt vi på Subway resp. Maccas.. Festivalen ligger en bit utanför kuststaden Lorne, som ligger utmed Great Ocean Road, mitt i Otway regnskogen Det är väldigt fint där faktiskt, men just då var jag/vi mer inriktade på Fakks för att tänka på det. Vi satt i kö en evighet innan vi kom in. Vi slapp genomsökning av bilen (ha!) och fick en perfket campingplats nära huvudområdet. Det finns andra områden som man kanske måste gå typ 10 min innan man kommer till där scenerna är, vilket inte är så praktiskt. Sen satte vi upp vårt läger och så börjde det!


Fullpackat!
Bilkön... De två bilarna framför den jag sitter i hör till oss, varav den först har 30 burkar öl på taket :P
Första dagen såg vi San Cisco, Lisa Mitchell, Bombay Bicycle Club, Django Django och The Hives(!), mm. Emellan det hängde vi i vårt lilla läger. Åt en underbart god burrito. The Hives var helt klart bäst! Jag stod allra längst fram, mot staketet, och var lycklig. Jag rörde vi sångaren, haha! Hade ömma revben i dagar, men helt klart värt det!

Jag och Talia, Aarons kompis Wills flickvän, på San Cisco. Jag önskar att jag en dag vaknar upp med rosa hår :)
San Cisco!
Den enda ölen vi hade -  SA represent!
Lisa Mitchell
Django Django
Så här nära stod jag på The Hives.
HIVES!
Andra dagen var det mycket lägerhäng, jag missade ganska mycket som jag i nu ångrar (jag.. hrm.. sov en stund), men såg i alla fall Ash Grunwald, några komiker, och senare på kvällen Flume i ett fullpackat(!) tält (och jag var nästan längst fram..!), slutet på The Flaming Lips (som tydligen hade haft en fantastisk entré med ballonger och grejer) och Hot Chip. Åt även min  första Panzerotti, som är en friterad calzone. Så onyttigt, gudomligt gott!

Ash Grunwald.
Tredjedagen, nyårsafton(!), kollade vi in Jungle Giants, sen tappade jag bort alla och såg på Best Coast själv, sen hittade jag lite folk igen och såg några låtar av Bertie Blackman, innan jag och en annan tjej gick till arts-området "The Village" och skapade snabb kostymer att ha på oss i en parad som var senare. Vi gick aldrig i paraden dock. Efter det skyndade vi oss tillbaka för att se First Aid Kit som var väldigt bra. Där mötte vi upp allt vårt folk igen. Lägerhäng, sen lite Matt Corby och så tillbaka. Vi sminkade oss inför nyåret med glitter, prickar, hjärtan, mustascher, unibrows, osv) och sen klockan åtta gick vi och hoppade upp och ner till Hilltop Hoods. Efter dem var spelade en Dj vid namn Sampology upp ett musikcollage över de tjugo år som Falls funntis och grundaren talade. De firar nämligen tjugo år i år (precis som jag :D). Under tiden gick vi och köpte de mest underbara vegetariska hamburgarna jag smakat. Festivalmat är så god! Sedan var det dags för huvudakten som skulle spela över nyår - Two Door Cinema Club! Det var dans och eufori och nedräkning och kyssar på tolvslaget! Så underbart! Sen var det nytt år då. Det första jag åt på det nya året var en panzerotti. Great start. Vi gick runt och frös en stund (riktigt kallt på kvällarna, soligt på dagarna), såg på gangsta rapparen Coolio i typ två sekunder (så dålig), DZ Deathrays (betydligt bättre!) och början på Totally Enormous Extinct Dinosaurs. Och det var mitt nyår!

Grand Theatre
Ett stort solskydd
Valley stage - huvudscenen
Nämen, en kånken ryggsäck på First Aid Kit! Kände så för att fråga var han fått den ifrån, men gjorde det aldrig.. 
First Aid Kit
Best Coast
Från vä: Pete (enkel att känna igen på hatten), MIN! (aka Regan, i West End-tröja och In2Cricket-hatt.. snyggt..) och Rhys (svenskstudentkusinen i liknande hatt)
Jag i min nyårsutstyrsel. I bakgrunden en tjej vi namn Tiana.

Del av paraden vi aldrig gick i
Publiken vid Two Door Cinema Club
Two Door Cinema Club!!
Dagen efter gick vi upp klockan sex-sju för att komma därifrån så fort som möjligt innan ruschen startade. Det var mer plågsamt för vissa än andra. Will, en av killarna, brast ut "men jag gick ju och la mig för en halvtimme sedan!", till exempel, haha! Sen åkte vi i alla fall raka spåret hem, med Subway-stopp i Naracoorte, och kom hem nångång runt fem-sex- Jag somnade gott klockan nio den kvällen..

Vår halv-ihop-städade campingplats. Stackars satar som ska städa.
På den slänten bodde vi. Vi hade tur som fick det någorlunda  platt..
Så kul dagar och jag önskar att jag kunde gå vartenda nyår!! Verkligen att rekommendera för den som vill ha ett annorlunda nyår med sol, musik och fest. 

Nån som vill gå på svenska festival med mig i sommar? ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar