måndag 22 juli 2013

Port Lincoln

I tisdags klockan fem över tre flög jag i ett litet plan till den lilla kuststaden Port Lincoln på spetsen av halvön Eyre Peninsula. Flygturen tog cirka femtio minuter och vid ankomsten tog jag en taxi som blivit förbeställd åt mig av flygvärdinnan in till centrum och till mitt boende på Port Lincoln YHA, en resa på cirka 15km. Konverserade med den exil-tyske taxichauffören.




 
TV-rummet

"Mitt" rum
Efter att ha fått en guidad tur runt hostelet, som måste vara det finaste hostelet jag bott på i Australien, tog jag en promenad i staden och utmed havet. Senare åt jag fisk- och skaldjurssoppa på en restaurang. Blev väldigt mätt, men det var väldigt gott! De är kända för sina skaldjur så jag var ju tvungen att prova detta när jag var här.


God fisksoppa!

Stadens "jetty"







Dagen efter var det dags för Shark Cage Dive-tur! Blev upphämtad klockan 6.20 och for till marinan där båten avgick omkring en halvtimme senare. Vädret som var förespått för dagen såg inte så jättebra ut, med starka vindar och regn, men kaptenen gav mig i alla fall lite hopp om en lyckad dag när han gick igenom allt som skulle hända under dagen. Vi skulle färdas ca 2,5h timme till en ögrupp som heter Neptune Islands där vi skulle kasta ankar och se om vi kunde locka till oss någon haj. Jag hade, efter att ha följt vädret hela veckan innan, ställt in mig på att inte se nåt för att inte bli alltför besviken. Men vi fick goda ost- och skink croissants, fruktsallad och kaffe till frukost som svaldes ner med tredje sjösjuketabletten för dagen, som ju knappt ens börjat. Man måste ju vara förberedd.

Vädret såg inte helt dåligt ut på ditvägen, med en sol som sprack igenom molnen och inte alltför starka vindar. En del av nyss nämnda moln såg dock lite illavarslande ut...

Frukost

Soluppgång

Chompchomp!



Vid tiotiden kanske nådde vi vårt slutmål. Hajburen sänktes ner i vattnet och beten (tonfiskgälar) lades ut. Vi fick vänta ett tag, längre än vanligt tydligen. Vi blev indelade i grupper och jag var i den första. Vi bytte om till 7mm våtdräkter och så väntade vi lite till, men plötsligt ropade nån haj och vi hoppade så snabbt vi kunde ner i buren. Och vi såg en haj! Den simmade runt en liten stund och nafsade på betena, men sen försvann den för att inte komma tillbaka nåt mer.. Vi var nere i kanske 45 minuter, emn sen blev det för kallt och viktbältet man hade på sig blev alldelels för tungt. Och vi såg ju heller inget av intresse. Vi hade dock tur i oturen, då resten av folket i de andra grupperna inte fick se någon haj alls.. Vi åt lunch och allt och väntade förgäves till cirka klockan två då det bestämdes att vi skulle lätta ankar och bege oss hemåt och 45 minuter senare var vi på väg, nu i riktning mot vågorna och med starkare vindar. Jag var duktig och åt mina piller och var ute i friska luften osv, så jag klarade mig från sjösjuka, men andra var inte lika lyckliga... Plötsligt såg man allt fler sitta stilla och stirra med en påse i handen.. Även folk som varit lika duktiga som jag. En del var riktigt illa, bl.a. två tjejer som satt/stod ute på däck hela hemresa, kritvita om nosen och med fyllda påsar.. Stackars dem.

Betena

Förgäves väntan, nästan... (de hade kameror under vattnet)

Hajburen

När buren sänktes ner i vattnet
Strax innan klockan sex var vi tillbaka i marinan. Då dagen inte vart helt lyckad fick vi en voucher på halva priset på vår nästa tur. Inget som kan hjälpa mig kanske, men jag kanske kan ge den till nån annan. Blev avsläppt vid mitt hostel igen och gick och la mig tidigt då trötthet snart slog till.

Dagen efter bestod av väntan på flyget som skulle ta mig tillbaka till Adelaide klockan 7.40. Jag såg två filmer, åt fish and chips på en pub och tog en promenad till marinan, halvt i regn. Hade samma taxichaufför på vägen till flygplatsen igen och vi diskuterade denna gången autobahn. Flyget var 15min försenat pga starka vindar, men jag kom tillslut iväg och efter en sned landning, återigen pga vindar, var jag tillbaka i Adelaide där Regan hämtade upp mig från flygplatsen och det var det!

Marinan i Port Lincoln
På min promenad
Tyvärr inte den haj jag såg i havet, men nästan lika bra ;) Den här finnes på Port Lincoln YHA.

Inte så farlig som den ser ut..

...men man luras lätt!
Kanske inte världens största succé, men jag gjorde det och jag såg ju faktiskt en haj! Dessutom har jag frågat ett par tyska killar som var med på båten om jag kan få deras bilder från nere i buren för de lyckades fånga den på bild. Min kamerna läckte vatten (och är fortfarande död) och företaget raderade bilderna på den andra kameran jag lånade för de var inte bra nog för det highlightpack som man vanligtvis får, som jag ju skrivit om tidigare. Så om jag kunde få dem så skulle jag bli lite gladare :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar