torsdag 19 juli 2012

Fem dagar i Sydney


Första dagen i Sydney gick jag en tur runt stan på förmiddagen; genom ”Hyde Park” till ”St Marys Cathedral”, vidare till ”Botanic Gardens” och ut på ”Mrs Macquaries Point” för fina vyer över Operahuset och ”Sydney Harbour Bridge”. Sen gick jag genom trädgårdarna igen till själva operahuset, rörde vid det och gick på toa i ett världsarv. Efter det gick jag förbi Circular Quay (färjehamnen) till området ”The Rocks” som är känt för sina ”gamla” byggnader. Där var det marknad, så jag gick runt och provsmakade choklad och godis. Mysigt. Klockan 14.30 hade jag bestämt mig för att gå på en gratis guidad tur dock med ”peektours”, så jag slet mig från marknaden och  gick till ”Customs House” där turen skulle börja. Vi var bara fyra stycken, men det var bara bra. Vi fick en intim tur runt stan, genom ”The Rocks”, CBD (Central Business District) och Botanic Gardens, om historia, nutid, staden, invånarna, Nya Zeeländare, gratis/billiga saker att göra, mm. Rekommenderas. Han levde på dricks, så av mig fick han en tia i slutändan (70 kr). Klockan var runt fem när turen var slut och vi var döhungriga, så jag och två till från turen åkte till Chinatown och åt på en foodcourt efter tips från guiden Greg. Jag åt en supergod Laksa. Sen drack vi billig öl på ”Star Bar” och sen gick var och en hem till sitt.


I Hyde Park
St Marys Cathedral
Botanical Gardens
Ute på Mrs Macquaries Point
Kaklet på Operahuset. Från Sverige?
En av många bilder på detta hus...
Tada!
Laksa :)
Andra dagen i Sydney tog jag bussen till Coogee (eller jag gick av för tidigt, så jag fick gå en bit dit...) och så tog jag kustgångvägen till Bondi. Det var längre än jag trodde, fullt med joggare och andra folk, men väldigt vackert. Strålande sol, varmt och surfare och badare(!) i vattnet (som fortfarande måste varit kallt!). Jag kom till slut fam till Bondi och jag gick nu runt i endast shorts och t-shirt, mitt i vintern! Det var vinterfestival där, så de hade byggt upp en isrink på stranden, haha! Satte mig med fötterna i sanden och åt min lunch, sen gick jag till Bondi Markets och kollade runt där ett tag. En icke-turistig marknad med mest kläder och smycken, både dyra märken och secondhand. Köpte inget dock. Sen gick jag runt lite på huvudgatan, provade tröjor i butiken ”Between The Flags” (min nya favoritbutik?) och råkade köpa ett linne.. Sen åkte jag tillbaka till stan och gjorde väl inte så mycket mer den dagen, som är värt att nämna. Satt väl vid internet och åt middag.


Cogee
På vandring..
Bondi
Isrink!
Bondi Markets
Tredje dagen i Sydney tittade jag in en stund i Applestore (long time, no see!) innan ja tog färjan till Manly. Trevligt att åka ut i ”the Harbour”. Man fick se hur stort och utspritt och vackert Sydney är. När jag kom till Manly visste jag inte riktigt vad jag skulle göra, men det var varmt i solen, så jag la mig på stranden och sola och lyssnade på musik. När det blev kallt gick jag upp och åt lunch och så åkte jag tillbaka. Och det var väl den dagen. Internet (det var dagen jag var så flitig och la upp tre blogginlägg!) och middag, hostelets gratis curry.

Manly Beach

"The Corso" - huvudgatan i Manly
Manly-färjan
Ute i "the Harbour" :)

Fjärde dagen i Sydney upptäckte jag Darling Harbour, sen gick jag via ”Barangaroo” till ”The Rocks” och köpte mig en hoodie på ”Between The Flags” (hrm..) och sen gick jag över Harbour Bridge, åt lunch och gick tillbaka. Senare åt jag en stor skål pasta på hostelet ochs en gic jag och tog en öl med mig själv (gratis) och lyssnade på lite livemusik.


Darling Harbour
Monorailen
Harbour Bridge
The Rocks (tror jag)
Utsikt från bron
Femte dagen i Sydney gick jag först till ”Paddy's Markets” och kollade på billig skit från Kina. Souvenirer, kläder, väskor, grönsaker, mm, mm. Efter det gick jag till Circular Quay för att därifrån ta en gratisfärja (tack vare konstfestivalen ”Biennale 18th”) till Cuckatoo Island. På vägen till hamnen köpte jag en soft serve med smak av grönt te för en dollar. Åh, så mumsigt! I alla fall, jag spenderade runt två timmar på denna världsarvslistade ö med att kolla på gamla industri- och fängelsebyggnader och konstinstallationer. Intressant, konstigt, kul, häftigt och väldigt fint!
      Jag åkte tillbaka runt klockan tre och satte av mot min postadress i Woolloomooloo! Den ligger på 2/220 William St. Det är Australian Backpackers ”members lounge”, där jag är medlem eftersom vi åkte med STA. Hämtade lite brev och lånade en dator. Hihi!
     Sen tog jag en liten tur runt Kings Cross, bara för att se det och sen gick jag tillbaka och åt pasta. Senare, efter jag suttit på McDonalds ett tag hade jag min egna lilla mini-pubcrawl till två barer med vouchers för gratis drinkar, sen gick jag med hostelfolket ut till en klubb som hette "Scary Canary" och hade en trevlig kväll.



Min gröna te glass :)
Cuckatoo Island
Note-to-self?
Konstverk

"Konstverkade" lite själv ;)
Inte gjort av mig..
Inte detta heller
...eller detta.
2/220 William St, Woolloomooloo, NSW 2011 - adressen dit ni skickar alla era presenter till mig :D
Så kan man spendera fem dagar i Sydney!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar