söndag 1 juli 2012

Östkusten dag 1 - 2

Dag 1
Jag blev upphämtad tillsammans med massa andra utanför "Gilligan's" igår. Tjugoåtta tjejer och en kille for norrut med en stor buss till "Kuya (stavning?) Beach" utanför Port Douglas någonstans där vi mötte upp två aboriginska bröder som skulle ta oss på en liten jaktfiskesamlartur på stranden och i mangroveskogen. Vi fick varsina spjut och fick prova att kasta lite. Sen gav vi oss ut med uppdraget att fånga/döda allt som såg ätbart ut! vi fick några krabbor, musslor och en stingrocka! Jag upptäckte två krabbor, men var för dålig på att spetta dem.. :P Vi gick runt länge i det grunSda vattnet. Sedan var det dags för en tur i skogen då. Nu var det dags att bli skitig. Vi klättrade över rötter och träd i ibland vaddjup lera, under attack av mygg dessutom. Vi koncentrerade oss inte jättemycket på musselsamlandet, men fick ändå ihop några stycken. Efter vad som tycktes vara en evighet kom vi ut på stranden igen och vi gick tillbaka där vi började (och jagade små arméer av soldatkrabbor på vägen! Inte modiga de icke!).
     Vi blev inbjudna till brödernas hus, där ett bord med kokt krabba, chillimarinerad krabba, "damper" (eller "dampa"? ett vitt bröd), muffins, vatten och diverse annat spännande väntade på oss. Vår fångst! Det smakade så gott! Rocka var spännande att äta. Det smälte bara bort i munnen typ.
      När vi var klara hos bröderna fick de som ville åka till ett wildlifehabitat med kängurur och sånt (för en extra kostnad) eller åka till Port Douglas. Då jag sett ett antal kängurus under min tid här, så valde jag att åka till Port. Vi var 6-7 st som valde det. Vi gick ner huvudgatan och kollade lite affärer och kom snart ner till stranden där jag och en tysk tjej solade och badade tills det var dags att gå.
     Sedan skulle vi åka tillbaka till Cairns igen. Vi checkade in på vårt (3,5-stjärniga) hotell och efter lite fri tid var det dags att gå ut och äta på "Cactus Jack's". Åt quesadillas och fick gratis öl. (Jag älskar för övrigt öl numera, haha :D). Runt kl 21 redan började folk dra sig. Träffade två nya killar som skulle joina gruppen. Sen sängdags.
En av bröderna...
...och jag i samma stil!
Stingrocka!
Mangroveskogen som vi trampade runt i..
Soldatkrabba
Buffé!
Dag 2
Sovmorgon, "kontinental frukost", springtur (klapp på kinden!), tvätt och sedan resten av dagen har jag legat platt på en handduk vid "The Lagoon" som öppnade igår och käkat vattenmelon, solat, badat och lyssnat på bandet som spelat halva dagen. Så underbart! Resten av folket var på revet, förutom en som skulle vara vid Lagunen, men hittade inte henne. Jaja, hade en trevlig kväll i all fall. Ikväll har vi "ta-med egen-middag"-middag på hotellets balkong, sen vankas det nog utgång till "the Woolshed". Passande nog på "Ladies' night" med 27 tjejer i gruppen, haha! jag ska nog äta Subway om det intresserar någon.

Mums!
Lagunen.
Imorgon blir det 10 timmar i buss när vi far ner mot Airlie Beach och The Whitsundays! Hejdå Cairns!


PS: Har jag förresten skrivit att jag köpt biljett till Adelaide nu? Lämnar Sydney den 19 juli 10.55 (EST) och anländer 12.35 (CST) i Adelaide !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar