söndag 15 juli 2012

Whitsundays dag 3 - 5

Fortsättning på min östkustresa med Topdeck...

Dag 3
Dag tre började tidigt och fortsatte med tio timmars bussresa ner till Airlie Beach därifrån vi skulle borda vår f.d. racingsegelbåt "Boomerang" som vi skulle leva på de kommande 24 timmarna. På vägen dit åkte vi förbi bl.a. Townsville och många småställen. Fick lektioner i historia och diverse annat av Sarah och Brad våra guider resp. förare (Brad). I alla fall, vi fick stingersuits (för skydd mot ev. maneter) och så åkte vi minibåt ut mot segelbåten. Sedan seglade vi! Vårt mål var en lugn vik för natten. Vi hissade seglen tillsammans. Seglade i solnedgången. Såg en hoppande knölval. Åt nachos. Ganska magiskt. Ganska kyligt.
     När vi kom fram var det kolmörkt och kallt. Vi åt middag i form av grillat kött, grön(?)currysås och olika sallader. Sedan hängde vi under däck (de frusna) och spelade kort osv. Sov gjorde vi i kojer. Det var ganska kallt, och detta i kombination med en tre timmars sömn natten innan gav mig en förkylning, som täppte till ganska bra. Jag var inte den enda dock.

Vår båt - "Boomerang"!
Snart ska vi lämna Airlie Beach!
Hissar seglen
Segling.
Nachos. (Typ världens godaste!)
Dag 4
Så ja, vaknade med raspig hals alldeles för tidigt på morgonen. Vi åt frukost och sen var vi på väg mot Tongue Bay, där vi gick iland för att vandra till Whitehaven Beach. Eller ja, vi gick till en look-out som såg ut över den långa kritvita stranden, sen gick vi till en mindre strand i lä (det blåste väldigt under dessa dagar, men klara skyar!). Där hängde vi i solen i ca 2 h. Sen tillbaka till båten för att puttra iväg till ett ställe där vi hade möjlighet att snorkla. Inte jättelockande när man fryser på land redan, men vad tusen! Jag tog chansen, tillsammans med en del andra, och fick se färgglada fiskar och koraller än en gång. Whitsundays är fortfarande en del av Stora Barriärrevet, men anses inte lika "bra" som det längre norrut. Men det var förvånansvärt fint faktiskt!
     Sen skälvde jag av kyla nästan hela vägen till South Molle Island som var vår slutdestination. Fin segling där på slutet dock. Och solen värmde till slut upp mig lite.
     Vi gick i land vid resorten där vi skulle spendera två nätter. Checkade in och fick våra rum och sen gjorde vi inte mycket innan det var dags för currymiddag igen. Efter middagen var det karaoke. En mycket underhållande kväll! Jag sjöng "Summer of 69'" med tre andra och sen "Hound Dog" själv, haha! Kul! 


Whitehaven Beach i fjärran
Vår "hemliga" strand
Havssköldpadda
På South Molle Island
Dag 5
Vi åt frukost och allt sådant, matade lite "batfish" sen gick vi på en liten vandring, Queenslands finaste islandwalk, eller nåt sånt, tydligen. Det var väldigt fint (och väldigt blåsigt)! Utsikt över öar, hav och vår resort, mm.
     Sen var det fri tid och fri lunch, medtagen, för på ön var det dyrt. Tog igen mig på rummet då ajg var ganska förkyld. Vid 14.30 var det dags för lekar! Kokosnötslekar! Priserna var gratis drinkar. Jag vann inget, men jag jag var ganska bra på kokosnötsbowling (en liten preshow för min succé i Surfers Paradise - SPOILERALERT! Hihi ;)). När lekarna var klara fick vi öppna våra kokosnötter och dricka mjölken och drcka mjölken. Mums!
     Solade tills det blev kallt, sen förberedde jag mig för kvällen. Stor kväll: 4th of July (med 11 amerikanare på resan), State of Origin 3 "The Decider" (prestigefull rugbymatch mellan NSW och QLD) och "Platsic Fantastic"-tema, vilket innebar att vi hade i uppdrag att tillverka en outfit utav tre plastpåsar som vi sen skulle ha på oss. Jag gjorde en klänning med flätat skärp. Inte lika fantasifullt som andra var, men, men.. Till middag var det pasta, countrymusik och tomtebloss! QLD vann matchen, för sjunde året i rad. Tuff sport! Ganska tidig kväll för jag var trött..


Vår grupp, minus en med brända fötter..
Fina vyer
Resorten där nere
Min kokosnöt :)
Plastic Fantastic!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar