måndag 16 juli 2012

Noosa & Fraser Island dag 8 - 9

Dag 8
Idag körde vi från Kroombit Park på små landsvägar till Noosa. När vi kom fram hade vi i princip fri tid, men de flesta valde att gå på en ”koala walk” för att försöka se koalor. Been there, done that, så jag gick till stan istället. Vandrade utmed huvudgatan Hasting St och sen utmed stranden. Det var så vackert! En nedgående sol som lös i strålar ner genom molnen. Havet som en spegel. Surfare i vattnet. Tyvärr dog min kamera precis när jag skulle ta kort på denna vackra scen, så jag fick nöja mig med mentala bilder (och en ny bakgrundsbild till mobilen).
     Sen gick jag till stan igen och köpte en t-shirt. Mötte de andra och så gick vi i smågrupper för att äta. Köpte Subway.. Billigt och bra!
     Tidig kväll idag, skönt faktiskt! Jag gillade Noosa, en väldigt surfinfluerad stad. Det gillar jag.

Stranden, innan kameran dog.

Dag 9
Tiidig morgon, kl 5.00, för idag skulle vi åka till Fraser Island. Drygt kl 6.10 hämtade två 4WD-bussar upp oss och vi satte av mot Rainbow Beach, (den smidigaste) porten till Fraser Island. På vägen fick dock vår buss punktering! Så tidsschemat blev ganska försenat, men vi märkte inte av det särskilt mycket under dagen. Vädret var inte det bästa, med regn, men vi lyckades tajma allting ganska väl, så när vi var ute så regnade det inte.
     I alla fall, vi stannade för kakor och te, sen tog vi färjan över till världens största sandö. Därefter körde vi på ”Great Sandy Highway” aka stranden (som tydligen faktiskt heter det tidigare officiellt). Speciellt! Efter en stund körde vi in i regnskogen och körde på väldigt skumpiga skogsvägar. Vid ”Central Station” gick vi ur och gick på en liten vandring genom den vackra regnskogen (som växer i sand!) Vi kom ut på andra sidan och därifrån var det inte långt till nästa stopp, sötvattensjön Lake McKenzie! Där var det dags för ett dopp minsann. Solen tittade t.o.m fram när vi var där! Men vattnet var fortfarande kallt.. Efter det var det dags för lunch, vilket innebar barramundi för min del och så sallader till det. Mums!
     Sen var det dags att dra sig tillbaka. Vi åkte på stranden till färjan, såg en dingo (Stor population av nästan renrasiga dingos på ön. Varningskyltar typ överallt.) åt kakor, åkte färja och sen åkte vi på ”Rainbow Beach” och ”40-mile Beach” nästan hela vägen till Noosa! På ”Rainbow Beach” stannade vi för bildtagning pga av de höga, ”färgglada” sandväggarna.
     När vi kom tillbaka åkte vi snart till ”Halse Lodge” för middag. Nu ska jag förklara nåt som blev lite av en trend under denna resan som amerikanskorna bar med sig: ”Icing” kallas det och innebär att om du hittar en Smirnoff Ice som nån gömt till dig nånstans måste du gå ner på ett knä och dricka upp hela på en gång (kommer inte ihåg ordet på svenska :S). Helst ska det sjungas en liten sång samtidigt också. Detta hände i alla fall alla de sju som skulle lämna oss i Brisbane nästa dag. Det hade hänt innan också och skulle ske efter också ;)


Dingos!
Vi kör på stranden!
Regnskog
Lake McKenzie
Me!
Bad i kallt vatten :)
Bussarna
Great Sandy Highway
Talar för sig själv
Rainbow Beach - sandvägg
Vägen hem (eller snarare bort från Fraser)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar