fredag 7 oktober 2011

Resan!

Det där med kvartarna verkar inte stämma, såg jag när jag loggade ut. Det gäller nog bara när man betalar (1 AUD/kvart). Så då kan jag ju skriva lite om dagen, gårdagen och dagen innan dess!

Drygt 16.20 åkte vi hemifrån i tisdags. Efter lite tårfyllda farväl på vissa håll, bar det av mot gate 21, tror jag bestämt att det var, därifrån planet mot Helsingfors lyfte lite tidigare än planerat. Ankomst till Helsingfors flygplats typ en timme senare, där vandring i långa korridorer väntade oss till nästa gate.

Långa korridorer på Helsingfors flygplats.

Vid gaten.

När vi boardat planet till Singapore så blev vi först stillastående i ca 40 min för att de skulle undersöka motor tre. Så där fick man sitta och vänta i sitt säte. Vi satt i absoluta mitten av planet (2+4+2 säten). När allt var klart och vi åkt iväga så var det dags att sova. Inte det lättaste, men det gick till slut. Man vaknade till lite då och då och somnade om igen. Jag bestämde mig för att definitivt vakna runt 11-12 Perth-tid (6 h före), för att försöka anpassa mig så snabbt som möjligt. Alla på flyget hade en liten typ "underhållningsstation" i sätet framför med massa olika filmer, musik, radio, tv, flykamera och information, you name it! Så den underhöll jag mig med, medan många andra sov. jag såg bl.a. annat på "Midnight in Paris och så försökte jag bemästra det malaysiska språket (Och lyckades till viss del! Helo!) mha ett spel. Senare såg jag även på "Baksmällan part II". Vi fick även mat. Den här flygresan tog ca 11 h och vi landade i Singapore ca klockan fem lokal tid (samma som i Perth).

Min käre vän tv-skärmen :)


På väg...
När vi landat i Singapore gick vi först till fel gate, men vi insåg vårt misstag och gav oss på den långa vandringen till andra änden av terminalen. EN lång väg kantad av Gucci- och Hermèsbutiker, tillsammans med billigt krims krams.



Resan Singapore-Perth gick också lite fortare än planeratm ca 4,5 h kanske. Jag roade mig genom att se på ännu mer film (denna gång "Bridesmaids"), läsa, lyssna på musik, se lite "Family Guy", tjuvlyssna på grannarna, mm. Sen var vi framme i Perth! Där väntade en lång passkö oss, där man skulle lämna in/visa upp någon slags inreseblankett vi fått fylla i på planet. I kön stod det även nåt band (amerikanskt?), där en av medlemmarna liknade lite Keith Richards eller nån annan gammal sliten rockare. Undra om de var kända på nåt sätt? :)
     Efter det tog vi en taxi till East Backpackers 12:01 där vi nu bor, och hoppade direkt i säng. En tjej i rummet snarkade (fyra andra sov/sover i samma rum) så det tog en stund (tills man fick på sig öronpropparna...).
     Idag har vi varit på banken och bokat möte tills imorgon för att starta våra australiska bankkonton (som vi ansökt om i förväg), vi har vart på ett medicare-kontor för att ansöka om ett "sjukvårdskort", eller vad man ska kalla det och så har vi handlat på Whoolwhorts (en mycket bra mataffär, enligt mig, dock lite dåligt med bröd :P). På morgonen innan vi gjorde allt detta fick vi även lite information om stan, tips på hur/var man söker jobb, ansökningsblanketter till ovanstående, det där internet/SIM-kortet (Global Gossip) + lite till.
     Tidigare ikväll tog vi en ganska lång kvällspromenad runt i Perth. Det var lite kyligt, men oh, så vackert:


VI ÄR I AUSTRALIEN!

1 kommentar:

  1. Amanda Oscarsson! Snubblade in på din blogg av en ren slump och har nu läst att du/ni ansökte om ett australiensiskt bankkort från Sverige innan avresa om jag fattat det hela rätt. Det är så att jag kommer resa ner till aussi i november och kommit till just detta problem med bankkortet. Jag har läst att bankerna skickar ut bankkort och kod till en adress man uppger, det är här problemet kommer in, då man inte har en fast adress och banken helst inte skickade ut till ett hostel/restante-adress. Därför undrar jag hur ni gick till väga för att ansöka om ett i förväg så det hela var klart när ni kom dit samt vilken bank ni använde er av? Du får gärna svara på detta via Facebook för enkelhetens skull, alternativt att du svarar här om det är lättare för dig, vad vet jag :) Facebook: Lars skytt (visningsbild i pool) Med vänlig hälsning, Lars.

    SvaraRadera