fredag 29 juni 2012

Atherton Tablelands

I tisdags tog jag en ganska spontan tur till Atherton Tablelands, ett område söder om Cairns. Jag hade bokat en tur med "Cape Trib Connections" dit för det var den billigaste touren jag kunde hitta. $55 kostade den! Och de var helt klart värt det. Det var valuta för pengarna!


Dagen började med att jag blev upphämtad kl 7.20 utanför mitt hostel. Vi var 14 pers i gruppen, hälften aussies, och vi hade en guide som hette Wylie (som varit på väg att flytta till Skultorp utanför Skövde för en vacker flickas skull en gång, hahaha!).
     Vi började vår resa mot "The Tablelands", som betyder platt område mellan två berg. I verkligheten är det inte så platt, snarare väldigt bergigt. Vi åkte ungefär en timme till "Babinda Boulders" först. Det duggregnade lite, men det gjorde ingenting. Det gjorde snarare att regnskogen vi kom till kändes mer genuin och mer gnistrande grön. Det var en häftig plats, med massor av stora stenar rundade av det flödande vattnet.


Babinda Boulders
Nästa ställe var "Josephine Falls" där vi såg mer regnskog, mer vatten och mer sten, här i form av ett vattenfall. Efter vi kollat klart på fallet fick vi bacon & ägg-mackor till brunch.

Josephine Falls
Regnskogen
Sen åkte vi en liten längre sträcka till ett annat vattenfall, "Milla Milla Falls". Det är ett väldigt känt reklamvattenfall och har även varit med i nån/några musikvideo/r också. Trots att solen gömde sig bakom molnen och trots att det var väldigt kallt i vattnet blev det allt ett dopp här!


Milla Milla Falls (eller stavas det Millaa Millaa? :S)
Efter detta åkte vi mot "Curtain Fig Tree", ett enormt, 900 år gammalt fikonträd. På vägen stannade vi dock och kollade på en sällsynt, utrotningshotad trädkänguru som vi hade turen att se vid vägkanten.
     Trädet var stort och hade massor av luftrötter som gick ända från toppen till marken. Efter detta åkte vi till ett café där vi fick förse oss med vad vi ville ha. Jag åt en medhavd tonfiskmacka och en clementin.

Trädkänguru!

Curtain Fig Tree

Mätta och belåtna åkte vi sedan till ett litet vattendrag typ, där det garanterat skulle finnas platypus/näbbdjur! Tyvärr så såg vi precis när vi kom dit en enorm rovfågel, en vitbröstad havsörn tydligen, flyga iväg med sitt byte som den fångat precis där de små näbbdjuren bodde så de var tyroligtvis alldeles för rädda för att komma ut och visa sig för oss. Synd, då jag verkligen ville se en sån! Näbbdjur och en "frilled neck lizard" är typ det ende jag har kvar att se på min "djur-att-se-lista" :P Jaja... På den ljusa fick vi ju dock se (skymten av) en vit-bröstad örn och på vägen till nästa ställe, "Lake Eacham" såg vi en till rovfågel, som tydlugen var väldigt ovanlig. Och tidigare under rokodil dagen hade vi spottat en krokodil på håll också.
     I alla fall, Lake Eacham. Här såg vi sjöldpaddor och fisk och galna walesar som hoppade från bryggan. Trots detta var det ett väldigt fridfullt besök.

Lake Eacham
Sköldpaddor


Sedan begav det sig tillbaka till Cairns och vi var i stan igen ca 6.30. En bra, innehållsrik dag som helt klart var värt $55! Jag fick se regnskogen, Cairns "andra sida", och det var mitt främsta mål med trippen. Så jag är nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar