söndag 10 juni 2012

Rock Patrol del 2

Vi får ta det i två delar för jag överskred bilduppläggningsgränsen (och har nu dett Google mina kortuppgifter (alltså betalt :S) för att få mer)... LÄS FÖREGÅENDE INLÄGG FÖRST om ni gillar er kronologi! Kan ni inte se bilderna, tryck på dem så kommer det upp som ett bildspel och där syns dem.

Dag 5
Soluppgång igen, där här gången alldeles ensamma vid bilparkering där bussar egentligen inte är tillåtna. Exklusivt! Kallt, men underbart fint (som vanligt)! Åt frukost där. Sen åkte vi direkt mot Kata Tjuta/The Olgas, en annan/flera andra sten formation/er en bit bort från Uluru. Leith berättade lite om geologin bakom det hela och sedan gick vi en stenig 3 timmars vandring i "Valley of the Winds". Mäktigt! Uluru är ca 348 m, men högsta berget här, Mt Olga, är hela 546 m!
När vi kom tillbaka till lägret åt vi BLT-sandwichar till lunch, sen började vi vår resa mot vårt nya hem, Kings Creek Station. Välte döda träd för att få ved på vägen :P
När vi kom fram tände vi lägerelden, som brann alldeles för fort, och började göra mat, "irländsk gryta" med kött och grönsaker i och bröd till. Sen satt vi och lyssnade på amerikanen Adams galna (alkoholrelaterade) historier en sista gång runt lägerelden.

Tiidigt..


Så vackert!
Frukost vid Uluru. Kallt som satan!
Låt oss vandra över stock och sten i "Valley of the Winds"!

"De många huvudena"


Kata Tjuta/The Olgas

Dag 6
Sovmorgon till klockan sju idag! Åt frukost och sedan åkte vi till Watarrka/Kings Canyon, en riktig spriska i marken som bildats av en jordbävning för läänge sedan. Även denna plats är av spiritiuellt värde för aboriginerna. Även här vandrade vi upp och ner i ca 3 h, men mer tillsammans som en grupp den här gången, då Leith ville ha koll på oss så att vi inte ramlade över några höga stup, vilket det fanns gott om. Häftigt landskap! leith berättade som vanligt om stenar och aboriginer, lite om jakttekninker och hur de levde osv.
Sen tillbaka till lägret för lunch ochsen packade vi ihop och började vår resa mot vårt slutmål - Alice Springs. Vi tog en genväg som sparade oss två timmar (och möjliggjorde sovmorgonen) över en dirtroad, vilket var skumpigt, slirigt, kul och vackert. Såg landskap som det troligtvis inte är många i den här världen som får se.
Drygt klockan sex cruisade vi in i Alice Springs och släppte av folk vid respektive hostel. Klockan 20.30 möttes vi dock upp alla igen på "The Rock Bar" för middag och avskedsöl. Kom hem vid två. Trevliga människor! Såg många för sista gången, men flera är kvar i stan ett antal dagar (de flesta lämnade idag dock) och tre (ev. fyra) ska även åka samma tåg som mig på måndag!

Watarrka/King's Canyon

Me!

Garden of Eden

Orginalsprickan. Se hur slätt det är, rakt ner bara, no mercy!
Brant.

Amerikaner.. måste ju såklart vara värst ;)
S.k."domes"
Idag har jag utforskat Alice Springs så smått. Gick upp på Anzac Hill och såg utsikten över staden och omgivningarna, såg "Royal Flying Doctor's Service" (men gick bara in i foajén..) och hittade ormen vi såg vid Uluru på "Reptile Centret" (på en poster.. i foajén :P). En "Yellow-Faced Whip Snake" tydligen, inte lika giftig som en taipan, men likväl giftig! Ska visa bilder vid ett senare tillfälle från dagen.
Bor för övrigt i ett female sex-bäddars rum. Hostelet är helt ok, väldigt avslappnat. Spelar bra, chillig musik på dagarna. 10 minuters gångväg till stan. En tjej som jag känner igen från PERTH flyttade  in i mitt rum tidigare idag! Världen är liten...
     Jag var nog lite för slapp med boendet i Darwin.. När jag kollade idag så var i princip ALLT uppbokat. Så ja, lite panik. Det som fanns var bara dyra dubbelrum och liknande och inte ens det fanns alla dagar. >.< Registrerade mig på couchsurfing.org som sista utväg. Men jag tog fram mitt ess i rockärmen och kontaktade kära Regan som har en moster i Darwin som han nämnde en gång att jag kanske kunde bo hos. Och ja, det verkade det som om jag kunde! Så snällt, så bra, så.. PUSS! Vi gillar familjen Moyne ;) Tycker egentligen inte om att tränga mig på folk så, men nu verkade det som om det var enda alternativet.. Dum Amanda! Måste komma ihåg att det är högsäsong där uppe nu. Ska väl ringa mostern imorgon och se hur det ordnar sig.

Done! Imorgon bär det av till Darwin! Höres (förmodligen innan dess)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar