lördag 23 juni 2012

Pro Dive Cairns awesome 5-day liveaboard


Jag är nu både certifierad Open Water Diver och Adventure Diver! Nu är vi på väg hem och det guungar..! Har tagit en sjösjuketablett då det ska bli ganska blåsigt och därmed vågit på väg tillbaka... Verkar funka än så länge! Här kommer mina fem dagar i Pro Dives regi:


Dag 1
Blev upphämtad av Pro Dive runt halv nio från mitt hostel. Direkt tillbaka i skolbänken. Vår inströktör hette Dan och var en ung, kul kille som först börjat dyka förra året och gått från ”zero to hero” i Thailand (väldigt bra och kunnig dock, tro inget annat).
     Vi var kanske 10-15 i gruppen, en irländare, en norska, två svenskar, engelsmän, en israel och två från Hong Kong, mm. Vi såg några filmer och emellan dem repeterade Dan vad de sagt i princip och så gjorde vi små quizzer. Vi fick manualer och loggböcker.
     Lunch åt på träningscentret. Jag hade med mig egen, de andra beställde mackor. Nu var det även dags att besöka doktorn för en ”medical”, som sa att jag var ”fit” nog för att dyka!
     Efter lunch var det dags att hoppa i poolen! Vi fick våtdräkter, monterade ihop utrustningen, fick fenor, mask och snorkel och lärde oss sätta på oss allt. Vad man(/vi) har:

  • BCD (väst som fylls/töms på luft och bestämmer djupet och som tanken sitter fast i)
  • Tank (där luften är)
  • Regulatorer (den man andas i + en extra)
  • Inflator/deflator (som fyller/tömmer BCD:n på luft)
  • Våtdräkt (för värme)
  • Viktbälte (för att hitta rätt viktläge (”buoancy”) och inte flyta upp)
  • Fenor (för att simma effektivt med)
  • Mask (för att kunna se)
  • Snorkel (för att kunna snorkla vid ytan för att spara tanken)
  • SPG (med dykdator (i havet), kompass och luftmätare (hur mycket luft man har kvar))

Vi gjorde massa olika övningar i vattnet; tömde mask, tog av och på bälte, bogserade varandra, gick ner och upp, bytte regulatorer, med mera, med mera. Till slut var jag så kall att jag skakade i den 28-gradiga poolen! Kl 17 ungefär var vi klara och vi blev tillbaka skjutsade igen till respektive hostel. Senare på kvällen möttes vi upp på ”the Woolshed” en känd klubb/restaurang/pub i Cairns där många hostel har gratis middag (inkl. mitt förra , ”Corona”). Vi åt, tog några öl, tog några lei's och kom tvåa i triviaquizzen (med namnet ”Bangkok Women Really Are Fellas”... dykrelaterat tro det eller ej! ;) )


En av poolerna
Dag 2
Vi började lite tidigare idag, kvart i åtta, och vi hoppade i poolen nästan direkt. Men först ett litet samtal med Dave, en kille som dykt runt 30 000 dyk och därför var väldigt kunnig om platser och utrustning!
     Sen var vi i poolen igen som sagt. Vi fick prova lite olika masker och fenor och sen gjorde vi olika övningar igen. Split-fins är grejen!
     Vid lunch tog vi vanens till restaurangen ”Grill'd” där vi alla åt grymt goda hamburgare. Sen åkte vi till Pro Dive shopen och fick lite mer info om utrusting. En del köpte masker, fenor eller klädsel. Ville gärna haft ett ”sharkskin”, en väldigt varm tröjliknande sak med fleece inuti som kan användas för lite allt möjligt, för jag frö sså i poolen och havet skulle vara kallare, men det var för dyrt. Och nu i efterhand så akn jag ju säga att det inte behövdes.
     Sen var det tillbaka in i klassrummet för en sista film, sen hade vi ”exam”. Det var ett inte jättesvårt prov på femtio frågor som jag klarade galant! Efter det var det klart för dagen!
     Kl 18.30 var det dock en marinbiologisk presentation om livet på revet med "Reef Teach" som fem av oss gick på. Det var en liten extra kostnad, men det var bra! Sen var det hemoch sova för det skulle bli en tidig morgon dagen därpå..


På Grill'd!
Pro Dive Cairns träningscenter
Dag 3
Jag gick upp 5.30, då jag skulle vara vid shopen 6.20. Där mötte vi sen alla, plus några till från Advance Diver-kursen. Sen åkte vi mot marinan och bordade ”Scuba Pro III” som skulle bli vårt hem för de närmaste tre dagarna. Vi åkte.
     På båten fick vi först en underbar, hotelliknande frukost. Använde det fria internetet en stund.
     Vårt först stopp var Milln Reef och vårt första dyk var vid ”Pools”. Vi gjorde bara ett vanligt litet dyk och simmade runt bland korallerna, sen gjorde vi lite övningar vid ytan. 20 minuter tog det och mitt max djup var 9,9m. Nästa dyk tre timmar senare, efter fin lunchbuffé med bakpotatis och massa sallader,  var på samma ställe och nu gjorde vi lite övningar under ytan. 24 minuter varade det och max djup var 7,4m. Sen var det ljuvlig morotskaka, vi flyttade båten och sen var det frivillig snorkling. Jag älskar att snorkla. Man får inte den tystnaden och friheten med tuber! Men man måste ju tyvärr upp och andas emellanåt.. en kombination någon? (kallas fisk)
     Sen curry till middag, buffé-style som vanligt, sen spelade vi ”Taboo” resten av kvällen. (Inte alla, vi är typ 30 på båten kanske :S). Åt kaka. Sen vaggades vi till sömns av ljudet av havets kluckande mot skrovet..


Vi lämnade Cairns och fastlandet...
Tre dagar av dykning, totalt nio dyk för oss.
Dag 4
Vi blev väckta 6.45 för att vara i vattnet vid 7.30. Fortfarande vid Milln Reef, men det här stället kallades ”Whale”. Vi gick ner utan referenspunkt, tog av och på masken helt under vattnet (salt i ögonen!!!), gjorde CESA (en nöduppgång om luften tar slut), mm, sen gjorde vi som vanligt en liten tur. Var det nu vi såg en haj tro? Ca 1,5 m lång kanske och antingen en ”black tip” eller en ”grey reef”. Inte farlig. (Max: 14,2 m, tid: 20 min)
     Efterdyket var det frukostbuffé. En ordentlig (-t god!) frukost blev det! Sen bytte vi rev till Föynn Reef och ”Tennis Courts”, där vi gjorde vårt fjärde och sista dyk för Open Water-kursen. Vi navigerade lie med kompass både ovan och under ytan, plus lite annat. (Max: 13,9 m , tid: 25 min) Som ni kanske kan se så dyker man inte så länge under varje dyk och tiden går fort där nere. Bra det ibland för det kan bli kallt om man ä nere för länge!
     Sen var det lunch och efter det fyllde vi i våra loggböcker (som man ska göra efter varje dyk) och så blev vi certifierade! Yay!
     Kl 15 var det dags för vårt alla första dyk på egen hand! Eller ja, man dyker alltid två eller fler. Den här gången dök jag med Leif från Sverige (som varit min ”buddy” från början och Sebastian, en tysk). Den här platsen är känd för sina många  sköldpaddor (flera stora som bord!) och vi såg minsann en ätandes bland korallerna. En ”hawksbill turtle” troligtvis, ca 1 m lång. Vi såg även två stora jättemusslor och så simmade vi genom en ”swimthrough”, en liten tunnel, och sen var vi tvungna att simma tillbaka för Leifs luft tog snabbt slut. Jag har kommit på att jag knappt måste andas.. :S Kul var det i alla fall, för jag kände att jag hade kontroll, även om vårt ”safety stop” (som man gör vid 5 m i 3 min för tryckets skull) var lite förvirrat!
     Under eftermiddagen fick man bestämma sig om man ville fortsätta med Adventure Diver-kursen eller bara dyka för skojs skull i fortsättningen och ni vet väl redan vad jag valde (fortsätta!). Så vi gick igenom lite teori om djup dyk och nattdyk, varav det senaste var vad vi skulle göra härnäst. (Kaka fick vi givetvis också ;) ) vi fick middag först i form av nån tacoinspirerad tallrik och sen kl 19 nångång hade vi briefing. Vi fick glowsticks, lärde oss handsignaler för natten och allmänt hur vi skulle göra. Kl 19.39 var vi alla i det becksvarta vattnet. Vi hade alla varsin ficklampa och varsin gloowstick fästa på tanken. Vi i Adevnture-gruppen gjorde först en kort navigeringsövning, sen gjorde vi som alla andra och simmade på led efter en instruktör och spanade in koraller, mörker, sovande fiskar, lysande små rosa räkögon och Brian, en två meters sköldpadda! (12,2 m, 31 min) Sen var det upp, kaka, boka hostel, säng. Nästa dag skulle bli väldigt tidig.


Snart dags att dyka!
Salongen
Min frukost andra dagen :)
Dag 5
5.45 knackade det på dörren idag. Första dyket var redan vi halv sju, och solen hade knappt gått upp när vi hoppade i vattnet. Nu var det dags för djupdyk och vi gick ner till ett djup av 27 m! (Max är 30 m). Väl därnere satte vi oss på knä i en ring på botten och så hade Dan lite uppvisning. Han visade en tom plastflaska med kork som knycklats ihop av trycket. Han visade hur röda färger försvann. Han släppte upp vad han senare berättade var en tomat som två silvriga fiskar snabbt var där och åt upp (”gissa frukten” hette den leken :P) och vi fick göra ”narcosis”-test för att se om vi drabbats av det fylleliknande tillstånd som man kan drabbas av på mer än 25 m djup. Vi klarade all det ganska bra. Folk kan bli helt knäppa tydligen! Vi drack även Coca Cola på 27 m djup! Det smakade inte gott..! Dyket varade i 29 min.
     Efter det var det frukost igen (MUMS!) och ganska snart efteråt var det dags för nästa dyk. Det var lite tight mellan dyken idag då vi skulle hinna med tre innan lunch. Men i alla fall, det här dyket så fick vi Adventure-dykare välja om vi ville göra ”Underwater Photography” eller ”Underwater Naturalist”. Jag valde foto, min buddy, Jean, valde att bara titta på fiskarna och korallerna. Vi var nere i hela 47 minuter till ett största djup av 17,5! Det var länge! Jag har inte sett mina bilder än. Många är förmodligen skit, men jag hoppas några är fina.
     Vi hann i princip precis gå upp och äta en (två) bit (-ar) kaka och sen var det dags för briefing igen! Den här gångenm dök jag med Leif och Sebastian igen och det var bara ett kort, men dock givande, dyk! Vi hittade Nemo! Och vi såg en rocka på nära håll (den posade verkligen framför Sebastians kamera)! Kul! Vi var bara nere i 23 min och på ett max djup av 14,3 m tror jag.
     Har inte fyllt i min loggbok idag än.. Undrar vilken ”pressure group” jag är i (beror på längd, djup och täthet melan dyken, ju högre bokstav desto mer kväve i kroppen). Det har ju varit ganska intensivt idag.. Intressant!

Dykutrutrustning

Tavla som användes vid briefingen. Visar här Flynn Reef.
Soldäck på väg tillbaka
Jag i dykartagen!

 Jag ska lägga upp mer bildert inom kort, lovar! Nu vill jag gå ut på däck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar