söndag 10 juni 2012

Rock Patrol del 1

Jag har nu spenderat de senaste 6 dagarna (från den 2 juni) ute i den australiensiska outbacken och jag har så mycket att skriva och så många bilder (framförallt!) att visa att jag inte riktigt vet var jag ska börja.. Jag åkte med ett tourföretag kallat "Groovy Grape Getaways" på deras tour kallad just "Rock Patrol". Jag hade hört av folket från Gumeracha att de var bra, så där för valde jag att åka med dem. Dessutom hade de en tour som passade mig! Bra val! Allt är inkluderat: inträden, mat, mm. SOvsäck kan man hyra för $20 ($15 för oss för nån hade fått fel info) och jag valde att hyra en i slutändan, då min egna troligen inte var nog.
     Vi har haft jättetur med vädret, soligt alla dagar förutom lite moln igår. På morgnar och kvällar har det varit kallt och det har inte varit någon ökenhetta direkt på dagarna heller, men helt ok. Vi har färdats hundratals kilometer genom platt, torr, buskigt landskap, vilket kan låta tråkigt kanske, men det är förvånansvärt vackert och med en galen amerikan, en ännu galnare tourguide (Leith), två "crispy buongiornos", m.fl. så kan man väl inte ha tråkigt? Här kommer min lilla berättelse, dag för dag:


Dag 1
Jag började resan  lördagen den 2 juni drygt klockan 6.55 på morgonen. Det första som hände var att vi blev verbalt attackerade av ett fyllo som skrek "WANKER" och diverse andra saker till oss sådär på morgonkvisten. Bra start. Vi åkte sedan 15 personer i en minibuss med släp mot södra Flinders Ranges, troligtvis världens äldsta bergskedja. Där vandrade vi en runda i Alligator Gorge, vilket var väldigt vackert (men inget mot vad som komma skulle egentligen). Vi fick vår första kontakt med varandra och senare också matrutinerna på turen. Sallad/sandwichar till lunch, som alla hjälper till att duka upp, och dag ett var det ravioli med sås och sallad till middag, vilket vi åt i vårt camp i Stony Creek på kvällen. Men innan dess var vi tvungna att hämta lite ved från innan vi kunde sätta upp vårt läger för natten. Vi "plockade" upp en ENORM stock, rekord under Leiths tio år tydligen. Den brann dock upp innan klockan fyra, så det blev en kall morgon nästa dag... Vi sov i swags, en australiensisk uppfinning som är lite som ett sovsäckstält som är otroligt mysigt och varmt (jag vill ha en!). Sov som en bebis första natten (och de flesta andra nätter också..).


Vår buss!
Vårt camp i Stony Creek
Alligator Gorge
Swags runt lägerelden och mega-stocken brinner för fullt!
Dag 2
Idag hade vi många kilometer att lägga bakom oss. Vårt mål för dagen var Coober Pedy, "Opal Capitol of the World", och vi ville komma dit så tidigt som möjligt så det blev till att gå upp vid 4.30... Packa ihop allt fort och sen bara köra tills solen gick upp. Då hade vi frukostbuffé utanför en bensinmack. Flingor, müesli, toast, marmelader, te, kaffe, coco pops, nutella, vegemite, lite allt möjligt! Mm, så gott!
Nästa stopp på vägen var Lake Hart, en stor saltsjö. Järnvägsspåret till "The Ghan" går även precis förbi där och vi hade turen att se ett frakttåg passera när vi var där.
     Vi kom till Coober Pedy runt halv två. Fullt med högar runt hela "staden", där folk grävt efter opaler. Inatt skulle vi sova inomhus, eller rättare sagt under jord. 50% av Coober Pedys befolkning bor helt eller delvis under jord pga av den extrema hettan sommartid. Tog en välbehövlig dusch och sedan gick vi på guidad tur nere i en muséegruva. Såg en film om opalens och Coober Pedys historia, fick se exempel på ett underjordshem och hur en gruva ser ut. Efteråt var det opalshopping för de som ville. Jag köpte ett halsband som matchade min budget ($25). Det fanns betydligt dyrare ting där.
Sedan hade vi fri tid då de flesta gick och provade lyckan med lite "noodling", då man gräver efter opal i övergivna grushögar i stan. Jag hittade inget med en israelisk tjej var som en opalmagnet och hittade flera (pyttepyttesmå) stenar, varav jag fick en :) Spanade även in ett rymdskepp från filmen "Mad Max" som finns för beskådning i stan.
     Kl 5.30 gick vi till "Josephine's Kangaroo Orphanage" och kollade in både små och stora kängurus och hörde om deras öden, kollade in aboriginsk konst och spelade lite didgeridoo. Kunde hyfsat bra, men bara under ett andetag... Klockan sju var det pizza och ca 2-3 timmar senare var det läggdags i min alldeles egna lilla "grotta" för det fanns mängder av sängar i "Bunkhouse #1" där vi bodde.

Vid frukost; idag: från Pimba till Coober Pedy!

Lake Hart. Ser ut som snö/is, smakar inte som snö/is.

Ett låångt tåg körde minsann förbi :)
Har äntligen lyckats få en BILD på ett "road train"!
"Välkommen till Coober Pedy!" säger "dammsugarbilen" nu i Port Adelaides färger för de vann footy premiershipet senast.

Talar för sig själv :P

Bunkhouse #1

Ett underjordsvardagsrum! (som inte är så dammigt som det ser ut.. skitkamera)

En opalgruva (med en läskig vaxdocka i :S)

Vackra (och dyra) opaler!

Jordan från Newcastle, England, kör Mad Max-rymdskepp! :)

Jag på en "noodling"-hög

"Josephine's Kangaroo Orphanage"

6 månaders känguru!

Dag 3
Dagen bestod mestadels av körning. Men med vilket mål sen: solnedgång över Uluru! Korsade gränsen till Northern Territory och lämnade kära South Australia bakom mig. Sex personer från en annan Groovy Grape-grupp, som vi mötte i Coober Pedy, anslöt sig till oss. De åkte på en sjudagarstur och hade vart ute en dag längre en oss.
     Vi hämtade ved på vägen (vid "Fooluru", en Uluru-wannabe) och var framme vid "Alice Springs Resort", där vi skulle spendera två nätter i swags, runt 17.00-17.30 nångång och gick nästan direkt till en look-out vid lägret för att se vår första av två solnedgångar över Uluru och Kata Tjuta. Vi lyckades pricka in en fullmåne också, PLUS en partiell månförmörkelse tack vare Venus (händer vart hundrade år eller nåt)! Vackert, men kallt! Skönt då att ha en stor lägereld att komma tillbaka till! Ikväll var det curry/"Asian fusion", vad han nu kallade det, med ris till. Väldigt gott! Grillade marschmallows efteråt :)


Lämnar South Australia...

...och äntrar Northern Territory!

Stuart Highway

"Fooluru"

Alla måste hjälpa till och hämta ved (framförallt de långa!)

En första blick på Uluru vid solnedgången

En första blick på Kata Tjuta vid solnedgången

Månförmörkelse runt lägerelden

Månförmörkelse!
Dag 4
Soluppgång på samma ställe som solnedgången igår. Efter vi ätit frukost sen körde vi mot Uluru (eller Ayers Rock om man vill det) och gick först en liten sväng med Leith som guide. Han berättade lite historier om aboriginernas historia och nutid och om monolitens (ett stycke sten) betydelse för dem. Han berättade varför man helst inte ska klättra på stenen, då det är respektlöst mot de ursprungliga ägarna som inte vill det (och som redan blivit lurade till att leasa stenen till australiska staten under 99 år..) och dessutom väldigt farligt. Jag hade redan bestämt mig för längesedan när jag läste om det att aldrig göra det, av respekt, och i slutändan fick ingen göra det, då toppen stängts pga starka vindar däruppe (det finns alltså en bana att klättra upp till toppen, med en kedja att hålla i... tyvärr får jag väl säga). Så vi gick allihop runt "base walken" istället, en promenad på ca 9 km runt foten av berget. Soligt och väldigt fint. Såg min allra första, vilda, australiska orm! Adam, amerikanen, trodde det var en taipan, världens giftigaste orm, av bilderna vi tog, men han är ju kille, och amerikan... ;)
     När vi vandrat klart åkte vi till kulturcentret en bit bort och hade lunch och spanade in lite aboriginsk kultur, vilket var lite tråkigt och gjort ifrån fel perspektiv. Efter detta visade det sig att klättringen hade öppnat, så Leith släppte av de fem killarna som ville klättra och resten av oss hade en fri eftermiddag till klock kvart över fem, då det var dags att åka och kolla på solnedgången från parkeringen den här gången, där de flesta är. Vi hade med oss kex, dip och valfri alkohol. Andra mer fancy grupper hade små tilltugg och champagne, hehe. Vi såg en väldigt vacker solnedgång med klar himmel och sedan åkte vi hem och grillade och satt runt lägerelden.


Soluppgång + Uluru

Soluppgång + Kata Tjuta + Måne

Varför man inte ska klättra på Uluru

Gamla aboriginska målningar

Jag posar och basewalkar

Underliga buskar


ORM! (grå, men brun av sanden i bak, huvudet i gräset)


Ser ni vad jag ser? En björn!

Vi får ta det hela i två delar då jag bloggar alldeles för bra för att blogger (programmet jag använder) ska hänga med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar