måndag 25 juni 2012

Cairns

Så, nu är jag i Cairns igen då och har varit här i några dagar nu (bara två när jag tänker efter..!). Jag har bytt hostel och bor nu på "Koala Beach Resort" för $12,85/natt (!), tack vare en deal de har; köp fem nätter, få två gratis! Jag bor i ett 4 dorm (fast jag betalt för 5!) med toalett, kylskåp och diskho. Har bara en rumskamrat och det är Leif som var min buddy på dykningen! Så det är ganska soft. 
     I lördags gick vi ut och åt nästan hela Pro Dive-gänget ("Smoked Salmon Pizza" för mig :) ) på "Rattle'n'Hum" och sen var vi några tappra som begav oss till "The Woolshed", en av Cairns mest kända klubbar, efteråt. Dagen efter så gick jag och Leif och en av engelsmännen runt på stan typ hela dagen. Åt glass till lunch (min "jag-har-äntligen-tagit-dykcertifikat-victory!-glass") och gröt och kebab till middag.
     Idag har jag tagit en springtur (!), gjort lite ärenden och sen inte så mycket mer. Småsaker.
     Det finns inte så mycket att göra i Cairns, om man inte har en ändlös budget och tar dagsturer, mm, dagtid och går ut och festar kvällstid. Det är extremt turistigt och "backpackigt" med travelshops, hostel och souvenirbutiker på rad utmed gatorna. Väldigt backpackervänligt m.a.o. och det är helt okej just nu för nu är jag i "travelmode", som jag brukar säga. Det innebär att jag accepterar mig själv som turist för tillfället. Men att stanna här en längre tid, nej tack. Det är väldigt vackert häromkring dock, med höga, gröna berg som mystiskt omsluts av moln. Och havet, som tyvärr just nu består av lera vid strandkanten, pga lågvatten (hoppas jag).
     På dagtid i Cairns ska man tydligen hänga vid "The Lagoon", en stor pool vid hamnen, vad jag förstått, men den är just nu stängd för underhåll... Så det blir till att vandra runt planlöst på stan. MEN imorgon har jag bokat en tur till Atherton Tablelands för att se på lite vattenfall eller vad det nu var. Jag tog den billigaste turen jag hittade och bokade den. Ville egentligen mer norrut till Daintree regnskogen, mm, men Tablelands blir nog bra det också. Jag vill se en annan del av Cairns-regionen också. Det är ju Barriärrevet, Daintree och Tablelands som är de stora sevärdheterna här och jag ville se lite skog och inland också. Det är en liten bit söderut och det kostade $55 (allt annat ligger på runt $100)! 7.20 kommer de och hämtar mig imorgon! Har redan packat badkläderna! :)


Taget från Pro Dive-båten tillbaka in mot Cairns.

Ska lägga upp (en del av) mina undervattensbilder när jag har tid och ork (för det är tids- och orkkrävande, tro mig...)!


Höres!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar